Hallitusohjelmaluonnos 0.7

Luonnos odottaa viikonlopun ajan kommentteja.

pdf ->

Pahoitteluni hankalasta formaatista.

5 Responses to Hallitusohjelmaluonnos 0.7

  1. Oskari Petas sanoo:

    Nimiehdotus:
    [vesi]aalto on latinaksi unda, joten aaltolaiset voisivat olla undulaatteja?

  2. Ilona Mäkinen sanoo:

    Tämä blogi on kyllä huippu juttu, kiitokset avoimesta tiedottamisesta!
    Hauskaa oli bongata ohjelmaluonnoksesta perinteiset oikeusturvaopas ja kv-tutorointi 🙂

    Erityisesti pidin siitä, että kv-opiskelijat on nostettu ohjelmaan osana koko yhteisöä, eikä pelkästään joidenkin yksittäisen heitä koskettavan asioiden osalta. Tässä on tapahtunut selvää edistystä viime vuosina. Toisaalta eväät aidosti kansainvälisen yhteisön rakentamiseksi ovat Aallossa aivan toiset kuin TKK:lla.

    Onnea ja menestystä kevääseen, ja lämpimiä terveisiä Nigerian helteestä, toivottaa Ilona (tkyh07 kv)

  3. Mikko Ikola sanoo:

    Diggailen Aalto-yhteisötoiminnan \helvetin makeesta jutusta\ 😀 Oikea asenne!

    Kohta 26. on tärkeä. Kun uudet opiskelijat tulevat, AYY:n bitää järkätä heille kaikille jotain yhdistävää ja yhteisöllistä. Vaikka isot bileet (\Aaltoaivopesubileet\) mutta myös jotain muuta. Isokoulutuksiin myös riittävästi Aaltokoulustusta ja -myönteisyyttä

    Talon sisäiseen viestintään suosittelen jo parin projektin kokemuksella Flowdockia(Flowdock.com). Helpottaa kampusten välistä toimintaa ja yhteistyötä muutenkin (tiimeille kokoluokkaa kopo-sektori, kyläsektori, kulttuurisektori jne.) Tärkeää muistaa myös koulutus. Pelkkä järjestelmä ei auta, jos ei pidetä koulutusta ja sitouduta työkalun käyttöön.

    Kohta 34:ää rummuttaisin myös itse jos työskentelisin vielä ylioppilaskunnassa. TKY:n vanha sihteeristö oli ergonomian multihuipentuman vastakohta. Maalatkaa niitä seiniä ja ostakaa pehmeitä sohvia ja muovikoiria. DF:n suunnittelijalta Esa Mäkiseltä saa varmasti vinkkejä.

    Kevyt CRM-järjestelmä sisäiseen käyttöön on myös hyvä. Kannattaa kartoittaa olemassaolevia ratkaisuja. Jälleen yhtä tärkeä kuin järjestelmä on myös käyttökoulutus ja sovittaminen arkirutiineihin. Tärkeä lisäarvo tässä asiassa on minusta kontaktien siirtäminen vuosittain uusille toimijoille + tapaamisluettelon integrointi.

  4. Jukka Liukkonen sanoo:

    hallitusohjelmaluonnokseen kommentteja (vähän myöhässä mutta silti):

    1. kai on rohkeutta vaatia suurta? neuvotteluiden lopputulos on yleensä keskiarvo. jos vaaditaan pientä ”realistista” ja ”tavoitettavissa olevaa” päästään vain puoleen. Stipendin pitäisi kattaa vähintään lukukausimaksu JA opintotukea+asumislisää vastaava osuus, jos se nyt vielä riittää mihinkään.

    ylipäänsä lukukausimaksuja tulee vastustaa.

    2. työelämälähtöisyys…. entä jos opiskelija haluaakin vapaaksi taiteilijaksi. taikissa yleensä työelämälähtöisyys on estänyt opiskelijan pyrkimyksiä tällöin ja rajoittanut vapauksia.

    tutkijapolkua ei taikissa ole, joten prioriteettina olisi silloin huolehtia jonkinlaista perusrahoitusta taikin tutkijoille. tällä hetkellä taik pystyy tietääkseni tukemaan kaikkia jatko-opiskelijoita 18 000 eurolla vuodessa, joka on ihan naurettavaa. sanomattakaan se ei riitä kuin yhdelle. taiteen alan perustutkimuksen rahoittaminen on joko 1. otettava omasta pussista 2. toivottava kuuta taivaalta.

    taikissa ei ole tällä hetkellä yhtään opintopsykologia, joten jos yhden täysipäiväisen/puolipäiväisen edes saisi… mielellään jonkun jolla on yhtään mitään tietoa edes taiteen/designin opiskelusta tai edes pysyy pidempään kuin vuoden.

    3. organisaatio: erityishuomio uusiin schoolien ohjesääntöihin. Taikissa ei ole nyt yhtään opiskelijaedustusta parhaillaan!

    viestintä: viestintävastuut on jaettava. kuka viestii ja missä. millä korvauksella. lähtökohtana lienee: jokainen organisaatio viestii omista asioista. viestintäkanavien kartoitus ja käyttöoikeuksien jakamiset…

    5. taikissa oli toissasyksynä 80 ulkkaria ilman kotia syksyllä opintojen jo alettua. tämä homma haltuun! edes väliaikaismajoituksella!

    6. taikin kurssien koko (n. 12 keskimäärin) on aika suuri ongelma. kurssien kokoa ei voi kasvattaa suuresti koska opetuksen laatu tippuu radikaalisti. myös ongelma on se, että taikin opettajat saattavat ottaa rahan toivossa liian helposti paljon ”tuottoisia” opiskelijoita jolloin opetuksen laatu laskee, kun pitää kerrata perusasiat eikä pääse haastavampiin.. näen suurena ongelmana miten pystyä säilyttämään taikin opetuksen laadun, mutta miten tarjota jotain opintoja. tällä hetkellä taikissa on jotain luentoja avoimina kaikille.

    huom! taikissa on harvoin tunti kerran viikossa -luentoja, vaan yleensä kurssit on viikon tai parin intensiivikursseja klo 10-18..

    10. hyvinvointi muodostuu eri korkeakouluissa eri tavoin. ja opiskelijaprofiilinkin mukaan.

    13. huomioikaa myös pliis se että taikissa on tosi paljon ihmisiä joilta on jo opintotuki loppunut. opinnot eivät silti ole loppuneet… muutenkin tavoitteeksi voisi ottaa sen tonni kuussa vähintään.

    14. Miksi tyytyä kivimieheen kun helsinki on tarjonnut keskustasta ilmaista tonttia? Rakennetaan ensin keskustaan ja vasta sen jälkeen kivimies (espoo ei varmasti vetäydy). tällaista mahdollisuutta ei tule toiste!

    15. joukkoliikennealennukset riippumattomiksi opiskelijan iästä ja kelan tuesta!

    19. liharuoka saattaa olla vahingollisempaa ympäristölle kuin lentäminen tai yksityisautoilu. toiseksi: otaniemen kasvisruoka on luokattoman heikkoa. kasvisruoan laadun parantaminen ja miksei kuukausittaista kasvisruokapäivää!
    kasvisruoka on myös huomattavasti halvempaa toteuttaa ravintolassa kuin liharuoka -> raaka-aineiden halpuus opiskelijan kukkaron eduksi!

    20. projektissa olisi hyvä huomioida ekologiset aspektit. Ei turhaa, roskia ja turhakkeita! Voisko magee juttu auttaa vaikka helsingin asunnottomia tai ääriköyhiä lapsiperheitä?

    Miten Aallon uudet tuulet näkyvät wapussa? toivottavasti ei vain vanhan kaanonin toistamista vaan jotain täysin poikkeavaa. Entä miten alkoholittomat opiskelijat huomioon vapun viettämisessä?

    Voisiko vuosijuhla olla muuta kuin sitsaamista, pukukoodia ja kalliita sisäänpääsymaksuja? Millaiset ovat 2010-luvun vuosijuhlat? Miten ne poikkeavat 1800-luvun vuosijuhlista? Jotain mageeta ja rentoa, jota ylioppilaskunnissa odotetaan joka vuosi?

    22. miten yhdistystukien saatavuus arabiassa? esim. ei ole opiskelijatiloja lähellä.

    24. kv-opiskelijoiden osallistuminen edustajistoon?

    26. entä jos uudet aallon opiskelijat eivät olisikaan fukseja, phuxeja tai mursuja vaan undulaatteja? (ks. eka viesti) ja entä jos he olisivat undulaatteja pari ekaa vuotta eika vain ekan vuoden? (vrt. undergraduate = kandi)

    …Olisiko silloin tutorit pöllöjä tai papukaijoja?

    …mitä eläimiä vanhemmat opiskelijat olisivat?

    27. Nykyinen AYY-tekstikuva voisi olla minusta ayy:n tunnus

    29. kahvit hallituksen jäsenen kanssa tapahtuma kussakin kampuksella kerran kuussa jossa on AYYH-jäsen ja kuka vain voi tulla juttelemaan ja saa ilmaista purtavaa ja juotavaa.

    31: mitä kriisiviestintä kattaa? kopoasioitako: lukukausimaksujen yllättävän asettamisen? vai pommi-iskun? vai yllättävien pallojen tippumisen hallitukselle kesken vuoden?

    33. koulutus:
    halloped+vapaaehtoiset+työntekijät valmiit koulutusmateriaalit jotka säilyvät vuodesta toiseen ja päivitetään.

    35. kai arvoista, visiosta ja missiosta tulee nettikyselyitä? ja osallistumismahdollisuuksia?

    38. ihan kaikki puolueet messiin! ja omat puoluekontaktit jäsenistöstä käyttöön…

  5. Mikko Ikola sanoo:

    Tykkään Jukan ideasta 29. ”kahvit hallituksen jäsenten kanssa -tapahtuma, kussakin kampuksella kerran kuussa”. Tai realistisemmin ehkä kerran kuussa ja aina eri kampuksella. Vaikkapa tyyliin klo 12-15.

    Yksinkertainen ja helppo keino lähestyä jäsenistöä. Tapaamisen lomassa voisi olla vaikka pieni esittely kunkin kampuksen palvelupisteestä/keskustoimistosta jne.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *