AYY Branding 2.0

Brändityö sen kun porskuttaa eteenpäin! Haastatteluaineisto on kerätty ja tuloksia analysoitu, ja strategiapaperikin alkaa lähestyä maalia. Valmisteluvaihe alkaa siis pian olla takanapäin ja kesällä edessä visuaalisten ja viestinnällisten uudistusten suunnittelu – eli se näkyvä osuus.

 

AYY Branding x Futurice x Aalto Marketing Society present: Crash Course to Branding

Yksi kevään parhaista brändityöstön vaiheista oli huhtikuussa järjestetty kaikille avoin Crash Course to Branding -tapahtuma. Rentoon iltapäivään osallistui yhteensä 30 brändäämisestä ja AYY:n brändiprojektista kiinnostunutta opiskelijaa sekä Aallosta että muista korkeakouluista. Tapahtuma järjestettiin yhdessä Futuricen ja Aalto Marketing Societyn kanssa Futuricen tarjoamissa huikeissa tiloissa.

 

Aluksi Futuricen asiantuntijat johdattivat yleisön brändäyksen saloihin, jotta kaikki pääsivät kärryille siitä, mitä brändäys oikeastaan on. Brändäyksen perusasioiden lisäksi puhujat kävivät läpi hyvin onnistuneita brändiprojekteja case-tapauksen avulla, esimerkkinä viime vuoden kohuttu kahden viikon putkiremppa. Mikäli perusasiat kiinnostavat, voi niistä lukea edellisestä blogikirjoituksestamme: /blogi/2017/03/23/ayy-branding-1-0/

Toisenlaisen keissin tarjosi Aalto Marketing Societyn puheenjohtaja Henrik Lähdesniemi, joka kertoi yhteisöjen brändäämisestä AMS:n uudelleenbrändäysprojektin kautta. Aalto Marketing Society on vuonna 1999 perustettu kauppakorkeakoulun markkinoinnin ainejärjestö, joka vuonna 2016 kävi perusteellisen myllerryksen: AMS vaihtoi nimensä, toimintatapansa ja visuaalisen ilmeensä, ja tämän kautta koko brändinsä. Lähdesniemi neuvoi, mitä järjestön tai yhteisön brändiuudistuksessa tulee huomioida ja mihin tulee varautua. Aalto Marketing Societyyn ja sen uuteen brändiin voi tutustua heidän nettisivuillaan: www.aaltomarketing.fi

Päivän lopuksi päästiin itse AYY:n projektiin. Brändäyksen työkaluna käytettiin Futuricen Brand Vision Spirit -tapaa. Osallistujat jakautuivat pienryhmiin, jotka pohtivat sitä, kuinka luoda yhteinen aaltolaisuusidentiteetti, joka samalla arvostaa myös muita sen sisällä eläviä identiteettejä. Tuloksena oli kuusi Vision Sprint Canvas -pohjien avulla tuotetut kuusi näkökulmaa ja brändiaihiota, jotka toteuttivat tehtävänantoa. Jos oman yhdistyksen brändi kaipaa kohotusta, Futuricen Canvas-pohjat sekä metodi ovat saatavilla ilmaiseksi Futuricen verkkosivuilla: http://futurice.com/blog/how-to-do-brand-design-the-lean-way sekähttps://www.leanservicecreation.com/

 

Mitä seuraavaksi?

Brändiprojektin aikataulu jatkuu vielä muutamalla vierailulla sidosryhmien luo – lähdemme esimerkiksi Mikkeliin! Lisäksi brändistrategiapaperi etenee edustajistossa ja kesällä käsissä on toivottavasti valmis, allekirjoitettu strategia. Sen pohjalta brändityöryhmä voi muodostaa toimintasuunntelman, joka taas ohjaa käytännön toteutuksen eri vaiheita. Kesäaika meinaa siis sitä, että työnnämme kuvainnollisesti kädet saveen ja rakennamme AYY:n uudelle brändille tukevan pohjan, jota voi muovata tarvittaessa vuosien saatossa ja jonka onnistumista voidaan mitata selkein mittarein.

 

– Noora

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *