Oppimisen ulottuvuuksista

ErĂ€s vanhemman polven fyysikkovaikuttaja kommentoi minulle kerran bioIT-ohjelman profiilia pohdittaessa, ettei fyysikoillakaan “ole mitÀÀn vĂ€liĂ€ mitĂ€ niille opettaa, kunhan se on vaikeaa”.

Trendisanat elinikÀinen oppiminen, oppimiskeskeinen opetuskulttuuri ja oppimaan oppiminen pulpahtelevat jatkuvasti pintaan yliopistojen strategiapapereissa ja opetuksen kehittÀmistÀ koskevissa mietinnöissÀ, mutta milloin olet viimeksi kokenut oppivasi jotain, mistÀ on iloa muuallakin kuin tenttiarvosanassa tai teoreettista iloa utuisena tulevaisuudessa siintÀvÀssÀ työelÀmÀssÀ? Milloin olet viimeksi oppinut itsestÀsi jotain muutakin kuin, ettÀ viime hetki on paras hetki kirjoittaa harjoitustyöhön kuuluva 15-sivuinen raportti?

Bolognan prosessin myötÀ suomalaisten korkeakoulujen on pitÀnyt mÀÀrittÀÀ tutkinnoille, opintokokonaisuuksille ja kursseille oppimistavoitteet, joiden toteutumista seurataan. Kaivoin pari esimerkkiÀ tavoitekuvauksista:

Bioinformaatioteknologian tutkinto-ohjelman alemman perustutkinnon yleisenÀ tavoitteena on antaa opiskelijalle perusteet ymmÀrtÀÀ biologisia jÀrjestelmiÀ ja niitÀ teorioita ja laiteteknisiÀ menetelmiÀ, joiden hyödyntÀmistÀ tarvitaan bioinformaation kerÀÀmisessÀ, muokkaamisessa ja siirtÀmisessÀ.

Johtamisen kandidaattiohjelman suorittanut opiskelija tuntee organisaation rakenteen, kulttuurin ja strategian yhteensovittamisen haasteet, strategisen johtamisen peruskÀsitteet ja kÀytÀnnön työkalut, organisaatiokÀyttÀytymisen perusteet ja alan teoreettisen kehityksen pÀÀpiirteet. LisÀksi opiskelija tuntee kurssiyhdistelmÀstÀÀn riippuen henkilöstöjohtamisen ja projektijohtamisen perusperiaatteet, liiketoiminnan konsultoinnin työkalut ja johtamisen psykologian perusteet.

NĂ€itĂ€ tavoitekuvauksia yhdistÀÀ tiedollisiin valmiuksiin keskittyminen. Opiskelija saattaa (tai sitten ei) tuntea ohjelmasta valmistuttuaan hyvin organisaation teoriat, mutta miten Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa opiskelu on muuttanut hĂ€nen tapaansa suhtautua esimerkiksi henkilöstöjohtamiseen? Olisiko hĂ€n valmistuessaan valmis sitoutumaan The MBA Oathin kuvaamaan arvomaailmaan? Olisiko Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun ympĂ€ristötekniikan tutkinto-ohjelmasta valmistuva valmis muuttamaan koko maailman paremmaksi insinöörin Hippokrateen valalla? EntĂ€ sitoutuisiko taiteilija muuttamaan maailmaa edeltĂ€jiensĂ€ tavoin? Vai onko koko ajatus tyystin absurdi – voiko arvoja muovata ja onko se edes tavoiteltavaa?

Yliopisto-opetus on nĂ€htĂ€vĂ€ ennen kaikkea aikuiskasvatuksena. Kasvatus on kokonaisvaltaista toimintaa, jossa vaikutetaan, paitsi kohteiden tiedollisiin valmiuksiin, myös arvoihin ja asenteisiin. Arvojen ja asenteiden muovaaminen ja nĂ€kyviksi tekeminen ei ole helppoa eikĂ€ sitĂ€ voida tehdĂ€ pelkĂ€llĂ€ luento-opetuksella (vaikka olisi kuinka monta TED-tasoista luennoijaa) tai edes pelkĂ€llĂ€ lĂ€hiopetuksella (vaikka olisi kuinka karismaattinen tuntiopettaja). Partiokouluttajilla on tapana sanoa, ettĂ€ koulutusta on kaikki, mitĂ€ koulutustapahtumassa tapahtuu – ei pelkĂ€stÀÀn se, mitĂ€ tapahtuu aikatauluun merkittyjen koulutusrupeamien aikana. Saman ovat oivaltaneet monet sotilaskouluttajatkin: miksi muuten johtajakoulutettavat söisivĂ€t aina viimeisinĂ€ harjoituksissa?

Onko yliopistokasvatuksessa hahmotettu oma vastuu arvokasvattajina ja ihmisenĂ€ kasvamisen tukijoina? Kuka katsoo kokonaiskuvaa? On perverssiĂ€, ettĂ€ erityisesti TKK:n akateemisen vapauden kulttuurissa on ajauduttu tilanteeseen, jossa opiskelija voi poimia irtokarkkiperiaatteella kursseja ilman, ettĂ€ kenellĂ€kÀÀn siintÀÀ silmissĂ€ kokonaiskuva siitĂ€, mihin tutkinnolla ollaan oikeasti pyrkimĂ€ssĂ€. RyhmĂ€työskentelijĂ€ksi kasvetaan tekemĂ€llĂ€ paljon kurssien pakollisia ryhmĂ€töitĂ€, itsestÀÀn opitaan uutta laskemalla kĂ€sin auki iljettĂ€viĂ€ differentiaaliyhtĂ€löitĂ€ ja yhteiskunnallisesti aktivoidutaan, mikĂ€li luennoitsija sattumalta innostuu tarinoimaan innostavasti. Se, miten ensimmĂ€inen kohta liittyy tutorointiin ja muutama muukin yllĂ€ olevan konkretisoiva ajatus seuraavissa blogikirjoituksissa…

Aalto-yliopistolla (ja suomalaisella korkeakoulujÀrjestelmÀllÀ ylipÀÀnsÀ) on potentiaalia kehittÀÀ itseÀÀn juuri tÀÀllÀ kokonaisvaltaisen kasvatuksen puolella. Olisiko mahdotonta, ettÀ huippuopetus erottuisikin sitÀ kautta, ettÀ opiskelijat kokevat kasvavansa ihmisinÀ ja muuttuvansa yliopistokoulutuksensa aikana?

Janne Peltola,
Hallituksen jÀsen, opintoasiat

PS. VÀitÀn, ettÀ meillÀ on jo kaksi myllyÀ, jotka tuottavat tÀllaista muutoshakuista kasvatusta: ylioppilaskunta ja sen lÀhellÀ toimivat yhdistykset sekÀ uudempana epelinÀ Aalto Entrepreneurship Society.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *