Matkailu avartaa, osa 1: Manchester

LöytÀÀkseen parhaat kĂ€ytĂ€nnöt ja kontaktit, oppiakseen muiden kokemuksista ja peilatakseen omia tekosiaan Aallon johtoryhmĂ€ (rouheammin Aalto executive team – AET) matkustaa kevÀÀn aikana muutamaan huolella valittuun ulkomaiseen yliopistoon. Hallituksen Aalto-kopona olen osa tuota tiimiĂ€ ja nĂ€illĂ€ matkoilla mukana. Myös puheenjohtaja Jussi on kutsuttu, mutta työtĂ€ riittÀÀ tarpeeksi kotimaassakin.

EnsimmĂ€inen kolmipĂ€ivĂ€inen opintoretki suuntautui Englantiin Manchesterin yliopistoon. Manchesterissa yhdistyi vuonna 2004 kaksi yliopistoa; monialainen Victoria University of Manchester ja teknis-kauppatieteellinen UMIST (the University of Manchester Institute of Science and Technology). Yliopistoilla oli yhteinen muinaishistoria ja niiden kampukset ovat aivan toistensa naapurissa. Silti pÀÀllekkĂ€isyyksiĂ€ opetuksessa oli paljon. Yhdistymisen tulos – the University of Manchester – on nyt Iso-Britannian suurin yliopisto ja haastaa Oxfordin, Cambridgen ja Lontoon huippuyliopistojen aseman kuningaskunnan tieteen timanttina. ViimeisimmĂ€ssĂ€ kansallisessa tutkimuksen arvioinnissa Manchester kirikin kolmanneksi heti oxbridgen jĂ€lkeen. Manchesterin yliopistofuusiota pidetÀÀn laajalti onnistuneena.

Manchesterin yliopistolla on kunnianhimoinen strategia, jossa mÀÀritellÀÀn selkeÀt tavoitetilat, jotka on mÀÀrÀ saavuttaa vuoteen 2015 mennessÀ. NÀitÀ tÀhtÀimiÀ kiinnostavampaa on tapa, jolla edistystÀ seurataan. Yliopisto on mÀÀrittÀnyt ison lÀjÀn avainmittareita (key performance indicators), joiden kehittymistÀ seurataan systemaattisesti. Esimerkiksi opetuksessa tavoite on olla neljÀn parhaan brittiyliopiston joukossa kansallisessa opiskelijakyselyssÀ. TÀmÀn tÀyttymistÀ seurataan viidellÀ indikaattorilla; opiskelijatyytyvÀisyys, opiskelijoiden etenemisvauhti opinnoissa, opiskelijoiden työllistymisaste, opiskelijoiden tyytyvÀisyys opetusmateriaaleihin ja niiden opiskelijoiden osuus, jotka saavat epÀmuodollista akateemista ohjausta vÀhintÀÀn kerran viikossa. Indikaattorit tuovat strategiaan konkreettisen ja selkeÀsti seurattavan ulottuvuuden, jollaista kaipailisin myös Aallossa. Kehitys on kuulemma aloitettu, oikein hyvÀ homma.

MitÀ yliopistojen yhdistymiseen tulee, hurjinta kuultavaa oli siihen poltettu raha. PelkÀstÀÀn uusien tilojen rakentamiseen ja vanhojen korjaamiseen upotettiin yli 400 miljoonaa euroa muutaman vuoden sisÀÀn. TÀmÀn lisÀksi yliopisto palkkasi professorinvirkoihin jokusen tuoreen nobelistin, mikÀ ei sekÀÀn liene halpaa. JÀlkimmÀisen jÀrki selittyy sillÀ, ettÀ tutkimuksessa Manchesterin kÀrkitavoite on nousta Shanghain Jiao Tong -rankingissa maailman 25 parhaan yliopiston joukkoon seuraavan viiden vuoden aikana. (Palkkalistoilla olevat nobelistit nostavat pisteitÀ tuolla listalla mukavasti). Onko tÀllainen yliopiston kehittÀminen sitten kestÀvÀÀ, onkin toinen kysymys. Rahoituspaineet tuntuivat ainakin olevan todella kovat, ja rahasta puhuttiin paljon. Lukukausimaksut ja niiden rakenne tulivatkin monessa yhteydessÀ esille, ja niistÀ riittÀÀ mietteitÀ kokonaan toiseen blogipostaukseen.

TĂ€ysin nappiin ei yhdistyminen setelien syytĂ€misestĂ€ huolimatta mennyt. Muutamaan kertaan yhdistymisestĂ€ kĂ€ytettiin sanaa “takeover”, eli kauniista puheista huolimatta suurempi monialayliopisto itse asiassa mÀÀrĂ€si marssijĂ€rjestyksen. LisĂ€ksi heti yhdistymisen jĂ€lkeen fokus oli vahvasti tutkimuksessa, ja tyytyvĂ€isyys opetukseen itse asiassa notkahti. Asiaan oli herĂ€ilty vasta nyt, ja opetuksen kehittĂ€minen ja opiskelijakeskeisyys olivatkin keskiössĂ€ lĂ€hes kaikissa esitelmissĂ€ ja papereissa. Silti yhdistymistĂ€ vahvasti tukeneet opiskelijat saivat itse asiassa alkuun takkiinsa prosessissa. On tĂ€rkeÀÀ varmistaa, ettĂ€ Aallossa ei muodostu tĂ€llaista vĂ€liinputoajasukupolvea, vaan opiskelijat aloitusvuodestaan riippumatta hyötyvĂ€t uudesta yliopistosta.

JohtoryhmÀn ohjelman ohella piipahdin omalla visiitillÀ paikallisen ylioppilaskunnan tykönÀ. OpiskelijajÀrjestöpuolella yhdistyminen oli ryssitty melko totaalisesti, ja toiminta oli kÀytÀnnössÀ kuollut toiselta kampukselta. Sen sijaan, ettÀ olisi pyritty luomaan uutta kulttuuria ja tuettu yhdistymistÀ, isompi organisaatio oli tÀssÀkin kÀytÀnnössÀ niellyt pienemmÀn. AYY:llÀ voisi siis mennÀ paljon kurjemminkin. Liian suoria johtopÀÀtöksiÀ ei kyllÀ kannata vetÀÀ, sen verran erilaiset systeemit tÀÀllÀ ja siellÀ on.

MitÀ reissusta sitten jÀi kÀteen? Ainakin liuta yksittÀisiÀ opetuksia ja ideoita, joita sopii pohtia myös Aallossa. Esimerkiksi opiskelijoiden ottaminen mukaan uusien tilojen suunnittelussa ja opiskelijoiden yhteiskunnallista osallistumista edistÀvÀ Manchester Leadership Programme vaikuttivat erittÀin toimivilta ratkaisuilta. Toisaalta reissusta jÀi mieleen myös monta esimerkkiÀ siitÀ, miten ei tule toimia. Kaiken kaikkiaan Manchesterin jÀlkeen vahva fiilis on, ettÀ haasteista ja vauhdista huolimatta Aaltoa rakennetaan alusta asti kestÀvÀlle pohjalle, ilman oikoreittejÀ.

t: Atte, Mansen matkaaja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *