Laiskoista opiskelijoista ja korkeakoulujen rahoituksesta

Ylioppilaskunnan nettisivujen syövereissĂ€ lukee AYYn tĂ€stĂ€ hallitusblogi.ayy.fi  –osoitteesta löytyvĂ€stĂ€ blogista muun muassa seuraavaa: ”MitĂ€ ylioppilaskunnan keskustoimistolla tapahtuu? Miksi edunvalvontasihteerit raastavat tĂ€llĂ€ viikolla hiuksiaan?” KĂ€ytĂ€n hallituksen heinĂ€kuun ”lomaa” hyvĂ€kseni ja kommentoin AamulehdestĂ€ 15.7.2010 alkanutta keskustelua (http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/184562.shtml) ”Opiskelijat laiskottelevat, vain kolmannes opiskelee tarpeeksi”. Opiskelijoiden tĂ€ytyy olla kirjoituksen mukaan laiskoja, sillĂ€ he eivĂ€t suorita tavoiteajassa valmistumiseen tarvittavaa mÀÀrÀÀ opintoja vuodessa. Huomaa, ettei toimittajalla ole kĂ€sitystĂ€ korkeakoulujen rahoituksesta. Se on ymmĂ€rrettĂ€vÀÀ. VĂ€hemmĂ€n ymmĂ€rrystĂ€ minulla liikenee sensaatiohakuiselle kirjoittamiselle, jossa ihmisryhmÀÀ mustamaalataan ilman parempaa tietoa siitĂ€, mitĂ€ valtiolta saatu data tarkoittaa. En minĂ€kÀÀn ilkeyttĂ€ni kirjoita lehtiin juttuja otsikolla ”Suomalaiset työntekijĂ€t laiskottelevat, vain kolmasosa on töissĂ€ yli 40 tuntia viikossa”.

En tiedÀ kuinka suuri mÀÀrÀ suomalaisia tekee vÀhemmÀn kuin tÀysipÀivÀistÀ viikkoa kahdeksan tuntia joka arkipÀivÀ, mutta varsin suuri joukko saadaan kasaan, kun lasketaan tuntityövoimasta pois työttömÀt, tunteja laskemattomat yrittÀjÀt, vajaakuntoiset, pÀivÀssÀ vÀhemmÀn tunteja tekevÀt opettajat, freelancerit ja ennen kaikkea kaikki osa-aikaiset työtekijÀt. NiitÀ korkeakouluopiskelijatkin kÀytÀnnössÀ pitkÀlle ovat, osa-aikaisia.

Luulisi sitÀ sen verran matikkapÀÀtÀ löytyvÀn toimittajalta, ettÀ jos kaksi kolmasosaa opiskelijoista tekee vÀhemmÀn kuin yhdeksÀn kuukauden opintotukeen vaadittavan mÀÀrÀn opintoja vuodessa, niin sen pÀÀlle on harvalla mahdollisuutta laiskotella. VÀhemmillÀ opinnoilla ei irtoa sitÀ yhdeksÀÀkÀÀn kuukautta ja opintotuesta ei sÀÀstöön jÀÀ. Jos saa kasaan vaikkapa 35 opintopistettÀ vuoden aikana, sillÀ saa opintotukea 7,3 kuukautta. MÀÀrÀ tippuu seitsemÀÀn kuukauteen Kelan vaatiman pistemÀÀrÀn noustessa nyt viiteen. KyllÀ tÀllainen ihminen tekee töitÀ saadakseen vuokransa maksettua heinÀkuusta eteenpÀin. Nykytilanteessa ei opiskelijan työnsaantikaan ole mikÀÀn itsestÀÀnselvyys, joten laiskottelusta ei mielestÀni voi puhua. Itsekin rumennan nÀitÀ tilastoja tekemÀllÀ vain muutaman opintopisteen vuodessa. Sen ohessa laiskottelen tekemÀllÀ tÀysipÀivÀistÀ työtÀ. Joskus aikoinaan ennen opintoaikojen rajausta lehdissÀ ei valiteltu meistÀ tauolla olevista opiskelijoista, jotka kuluttavat opiskeluoikeudellaan vain tilastoa.

TÀstÀ pÀÀstÀÀnkin otsikkoni toiseen aiheeseen eli AamulehteÀ innoittaneeseen korkeakoulujen rahoituksen tarkkailuun. Minulla on siitÀ visio, neljÀ teesiÀ parempaa rahoitusmallia varten. EnsinnÀkin tÀmÀ momentti, jossa yliopisto saa rahaa jokaisesta opiskelijasta, joka suorittaa yli 45 opintopistettÀ vuodessa. Miten yliopistolle on niin merkittÀvÀsti enemmÀn kustannuksia opiskelijasta, joka suorittaa 48 kuin sellaisesta, joka suorittaa 43 pistettÀ? Onko se yliopiston asia kuinka paljon opiskelijat tekevÀt töitÀ opintojensa ohessa? MielestÀni tÀtÀ suorittamisesta palkitsemista tulisi porrastaa huomattavasti yhtÀ porrasta enemmÀn. Jos yliopisto saisi jokaisesta opintopisteestÀ laskennallisen summan rahaa, kompensoitaisiin tarkemmin sitÀ työtÀ, minkÀ niiden opettaminen vaatii. Sen lisÀksi yliopiston sisÀisessÀ rahanjaossa olisi helpompaa ohjata se sama raha eteenpÀin niihin yksiköihin, jotka ovat opetuksen tarjonneet. NÀin esimerkiksi sivuaineopetuksen antamisesta tulisi kannattavaa. TÀllÀ hetkellÀ sen rahoitus perustuu yliopiston sisÀisiin sopimuksiin, rahoitusmalli ei sitÀ kompensoi ja ymmÀrrettÀvÀsti monet yksiköt karsastavat sivuaineopetuksen antamista. Toisaalta kaikki opiskelijat tarvitsevat sitÀ tutkintoihinsa.

Samaa ajattelua soveltaisin myös opintojen tavoiteajassa suorittamisesta palkitsemiseen. Nyt tavoiteaika suurimmalle osalle kaksiportaisista tutkinnoista tÀssÀ valtakunnassa on viisi vuotta. Yliopistot saavat lisÀrahan jokaisesta alle seitsemÀssÀ vuodessa suoritetusta tÀllaisesta tutkinnosta. Reilumpaa olisi maksaa rahaa porrastetusti suoritusvuosien mukaan niin, ettÀ viidessÀ vuodessa suoritetusta saisi eniten ja tÀstÀ molempiin suuntaan poikkeavista suoritusajoista aina hiukan vÀhemmÀn. KymmenestÀ vuodesta eteenpÀin voisikin jo saada nollan, ettei tarvitse senteillÀ pelata kÀyrÀn lÀhestyessÀ x-akselia. Myös viittÀ vuotta nopeammin suoritetuista tutkinnoista tulisi saada vÀhemmÀn rahaa, sillÀ niiden opetukseen on kÀytetty vÀhemmÀn yliopiston resursseja. TÀmÀ olisi reilua valtiota kohtaan ja estÀisi yliopistoja houkuttelemasta itselleen tutkintoshoppailijoita, joilla on valmiit opinnot jossain muualla suoritettuna ja jotka tulevat vaan jÀttÀmÀÀn lopputyön yliopistoon, joka kerÀÀ nopean valmistujan bonuksen tavallisen valmistumisrahan lisÀksi. TÀssÀ yhteydessÀ pitÀisi ehkÀ myös nostaa uudelleen keskusteluun onko DI-tutkinnon ihanteellinen suoritusaika sittenkÀÀn viisi vuotta. Vai olisiko se kenties kuusi?

En ole ainoa rahoitusmallin uudistaja. Julkisessa keskustelussa on vihdoin alettu nostaa esiin myös laadusta palkitsemista, kuten olemme ylioppilaskunnankin keskuudessa toivoneet. Laadusta voi palkita monin tavoin. Yksi on laadullisesta työllistymisestÀ palkitseminen. Yliopisto saisi rahaa jokaisesta omalle alalleen vaikkapa viiden vuoden sisÀllÀ valmistumisesta työllistyneestÀ opiskelijastaan. TÀmÀn mallin ongelma rahoituksessa on keksiÀ hyvÀ malli mitata tÀtÀ. TÀllÀ hetkellÀ laadullista työllistymistÀ seurataan erilaisilla kyselytutkimuksilla, joissa vastaaja voi kertoa oman mielipiteensÀ mukaan tekeekö sitÀ työtÀ, mihin hÀnet on koulutettu. Rahoituksen kannalta tÀmÀ on riskaabeli tapa mitata ja olemassa olevista selvityksistÀ tulisi rahoitusta arvioitaessa kÀyttÀÀ vain valtakunnallisia, ei korkeakoulujen omien yksiköiden toteuttamia kyselyjÀ tasapuolisuuden varmistamiseksi.

Itkuvirteni viimeinen uudistus liittyy myös laatuun. Jo nyt voitaisiin ottaa yliopistojen koulutuksen lĂ€pĂ€isyaste mittariksi rahoitukselle. Toki jo nyt tutkintojen mÀÀrĂ€stĂ€ saa rahaa, mutta tehokkuudesta – koulutus on niin hyvÀÀ, ettĂ€ mahdollisimman moni opiskelija haluaa juuri siitĂ€ laitoksesta valmistua – ei palkita. Jos koulutusalan lĂ€pĂ€isy heiluu jossain 10 – 40 prosentin tienoilla, voidaan myös kyseenalaistaa tarvitaanko kyseistĂ€ koulutusta juuri sillĂ€ paikkakunnalla.

HyvÀÀ kesÀkuumotusta itse kullekin. Ylioppilaskunta valvoo teidÀn lomaillessanne kesÀtöissÀ,

Juha

Kopo-sihteeri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *