Reissussa pääkampuksilla!

Erityisasemayhdistysten* puheenjohtajien Neuvosto on kevään aikana kokoontunut jo useampaan otteeseen virallisissa merkeissä. Neuvostoa on nähty myös epävirallisemmissa tapahtumissa, kuten vapun alla sitsikisoissa ja tilakierroksella kampuksia kiertämässä.

Kuun alussa vierailimme yhteensä 13 yhdistyksen tiloissa eri puolella Aallon kampuksia Arabiassa, Kampissa ja Otaniemessä. Tapasimme aamukahvien merkeissä TOKYO:n toimiston vieressä sijaitsevassa Kipsarissa. Tästä matka jatkui kokoukseen KY-talolle ja sieltä eteenpäin Otaniemen kampukselle. Kierroksen kannalta päiväkin oli mitä mainion: aurinkoinen päivä yhdistettynä rauhalliseen liikuskeluluun ja yhdessä oloon oli mukavaa vastapainoa opiskelijoiden ongelmien kanssa painimiseen.

Viimeistään tällaisen kierroksen yhteydessä käy selväksi, että nykyinen kampusrakenne on todella haasteellinen minkäänlaisen järkevän työ- tai opiskelumatkailun kannalta. 45 minuutista reiluun tuntiin kestävä matka odotuksineen ja kävelyineen saattaa olla ruuhka-aikoina maksimissaan 1,5 tuntia. Myös Arabiasta Töölöön matka kestää 30 minuuttia. Myös Kauppakorkeakoulun päärakennukselta vanhan TKK:n päärakennukselle kestää 30 minuuttia. Kaikkien kampusten kiertäminen yhden päivän aikana kestää siis pelkkien siirtymien osalta lähes kolme tuntia. Tähän tietysti tulee lisäksi vielä matkat kotoa kampuksille, joka useilla kestää puolesta tunnista tuntiin päivässä.

Sekä eri metrokampusmalleissa että suuressa Otaniemessä on haasteensa. Myös metrolla matkustaminen tulevaisuudessa Otaniemen alueelta keskustaan tulee kestämään pelkän metromatkan lisäksi myös siirtymät ja odotukset. Pelkästään Otaniemi-Rautatientori -väliä verrattaessa samanmittaisella (12 min 1,2) matkalla Töölönlahden kaavaillulta kampustontilta Siilitielle (Alvar Aallon kuja 1 – Näätätie 20), saadaan Reittioppaasta 25 minuutin siirtymä aikaiseksi. Tämä toisen pään 400 metrin kävely kuvastaa hyvin tyypillistä Otaniemen kampusalueen siirtymää (ks. kuva).

Myös Otaniemen kampuksen sisällä kävellen matkaa taittaen välimatkoihin saa helposti kulumaan viisitoista minuuttia pelkästään eri rakennusten välillä. Useille opiskelijoille useiden rakennusten välillä suhaaminen onkin jo nykyisellään arkipäivää ja pahimmillaan siihen saattaa kulua reilu siivu päivittäisestä ajasta. Toki tämä voi olla myös tehokasta aikaa joko liikunnallisessa tai sosiaalisessa mielessä mutta silti, se on yksi tulevaisuuden kampusrakenteen haasteista. Kuinka laajan kampuksen sisällä palvelut ovat tasaisesti käytettävissä ja kuinka mutkattomasti ihmiset liikkuvat kampusalueen sisällä?

Täysin citykampukset ovat yksi vaihtoehto, jossa matkat saattaa olla lyhyempiä joko tiheämmän rakennuskannan tai paremman joukkoliikenneverkon vuoksi. Näissä kuitenkin myös kerroksissa seikkailu aiheuttaa oman haasteensa, jossa allekirjoittaneella ainakin aasialaisten yliopistojen kärkeä olevan vaihto-opintoyliopistoni The University of Hong Kongin 10-20 kerroksisten rakennusten hissiruuhkat ovat jääneet elävästi mieleen. Aallolle puolestaan haasteen tiivistämisessä aiheuttaa tekniikan alan nykyisellään laaja opetus- ja tutkimusvälineistö, joiden siirtäminen on kallista ja haasteellista. Pystyisikö Aalto rakentamaan tiiviimmän ja yhteiskuntaa läheisemmän kampuksen myös Otaniemeen aluetta tiivistämällä ja ympäröivää yhteiskuntaa alueelle houkuttelemalla?

Näihin visaisiin kysymyksiin haettiin jatkoa viime viikolla, kun allekirjoittanut kävi Harri Toivosen kanssa tutustumaan Lontoon eri yliopistojen kampuksiin. Katsellaan seuraavassa postissa, mitä sieltä oikein löytyi!

– Ville

*) Erityisasemayhdistykset, joita AYY:lla on yhteensä 19 kappaletta, muodostavat koko ylioppilaskunnan yhdistyskentän selkärangan. Nämä yhdistykset, 14 kiltaa, 1 osakunta, KY ry, Probba ja TOKYO ry sekä jatko-opiskelijayhdistys Aallonhuiput vastaavat mm. uusien opiskelijoiden vastaanotosta ja ovat myös vuosittain oikeutettuja suurempiin toiminta-avustuksiin.

3.5. vierailtiin seuraavissa paikoissa: TOKYO, KY, AYY, AK, SIK, Inkubio, KIK, Athene, Prodeko, AS, TiK, PJK, TF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *