Peda-forumissa verkko-opetusta ja kauppiksen buzzwordeja

On kiva palata lomilta töihin, jos saat kunnian puhua koko Suomen kattavalle opetuksen kehittÀmistÀ työkseen pohtivalle ammattilaisjoukolle, kuten minulle tapahtui Dipolissa jÀrjestetyssÀ Peda-forumissa.

 

“Peda-forum jĂ€rjestÀÀ vuosittain valtakunnalliset opetuksen kehittĂ€mispĂ€ivĂ€t ajankohtaisesta yliopistopegagogiikan teemasta. KehittĂ€mispĂ€ivĂ€t jĂ€rjestetÀÀn yhteistyössĂ€ Peda-forumin yhteyshenkilöiden kanssa, ja ne kiertĂ€vĂ€t eri yliopistoissa vuorollaan. PĂ€ivĂ€t levittĂ€vĂ€t tietoa oppimisen tutkimuksesta ja kehittĂ€mistyöstĂ€ sekĂ€ edistĂ€vĂ€t osallistujien keskinĂ€isiĂ€ yhteyksiĂ€ ja vuorovaikutusta.”

 

TĂ€mĂ€n vuoden Peda-forumin teemana oli “kĂ€denjĂ€lkiĂ€”, johon tartuimme yhdessĂ€ opetuksesta vastaavan Aallon vararehtorimme Martin kanssa omissa puheenvuoroissamme. Omassa osuudessani haastoin vĂ€keĂ€ pohtimaan korkeakoulutuksen disruptiota, pohjaten avaukseni pitkĂ€lti Stanfordin Daphne Kollerin vastaavaan puheenvuoroon TEDissĂ€ ja Harvardin Clayton M Christensenin innovaatioteoriaan.

 

ChristensenistÀ netti on pullollaan:

 

Kaksi paperia aiheesta: Disruption in Education, Improving Higher Education Through Disruption

 

Christensenin haastattelu.

 

YleistÀ disruptiivisesta innovaatio teoriasta.

 

___________________________________________________________________

 

Avauspuheenvuoroni Peda-forumilta:

 

2012 on ollu iso vuosi korkeakoulutukselle. Udacity, Coursera, Edx ja muut vastaavat verkko-opetuksen palvelut avasivat ovensa Yhdysvalloissa ja demokratisoivat tÀllÀ hetkellÀ korkeakoulutusta ennennÀkemÀttömÀllÀ vauhdilla. Nyt on todellakin hyvÀ aika työskennellÀ opetuksen kehityksen parissa.

 

Opetuksen saatavuus kasvaa exponentiaalisesti. Courseran video- ja harjoituspohjaisille kursseille on tÀhÀn mennessÀ osallistunut 1,5 miljoonaa opiskelijaa 190 maasta. Tavalliselle MIT:n konetekniikan kurssille osallistuu kerralla 100 000 opiskelijaa. Nigerialainen maanviljelijÀ Stanfordin yrittÀjyyskurssilla tai Intian keskiluokasta nouseva puhelinkeskustyöntekijÀ Harvardin ICT-kaupankurssilla on jotain uutta. NÀmÀ opiskelijat pÀÀsevÀt ensimmÀistÀ kertaa kosketuksiin alansa parhaimman tiedon kanssa ja ovat hyvin janoisia oppimaan.

 

JenkkilĂ€inen toimittaja Tom Friedman totesi osuvasti: ”Isot lĂ€pimurrot tapahtuvat, kun jokin yhtĂ€kkiĂ€ mahdolliseksi muuttunut kohtaa sen, mitĂ€ kipeĂ€sti tarvitaan.” Korkeakoulutuksen demokratisointia globaalisti todella tarvitaan.

 

Skeptisyys aiheesta on ok. Verkko ei voi alustana tarjota samaa kontaktia opettajaan, eikÀ opiskelija voi saada samaa palautetta ja sosiaalista kontekstia työskentelylleen, jne.

 

TÀrkeÀmpÀÀ on kuitenkin se miksi verkko-opetus nappaa tuuleen vasta nyt, kun se on ollut olemassa jo yli 10 vuotta? MikÀ nyt on muuttunut?

 

VÀhÀn. Ja kaikki.

 

Courseran ja vastaavien palveluiden kurssit ovat oikeita. Ne alkavat ja loppuvat tiettynÀ pÀivÀnÀ, vaativat viikottaista työtÀ harjoitusten muodossa, tulokset arvioidaan ja tehdystÀ työstÀ saat certifikaatin yliopistolta.

 

Jokainen kurssi muodostaa oman verkkoyhteisönsÀ, jossa ihmiset organisoituvat fyysisiin opiskeluryhmiin, saavat palautetta, arvostelun ja niin pois pÀin. Ison datan kerÀÀminen kurssille osallistuneilta opiskelijoilta onnistuu huomattavasti entistÀ paremmin ja videoluennot on helppo jakaa temaattisiin kokonaisuuksiin opiskelijan personoitavaksi. TÀhÀn ei luentopohjainen kurssi pysty, ja siitÀ nimenomaan on kyse.

 

Mutta mikÀ siis verkko-opetuksessa on muuttunut? Tekniikan kehitys ei itsessÀÀn ole synnyttÀnyt tÀllaista disruptiota koulutusmarkkinoille. Olen taustaltani kauppatieteilijÀ, joten tÀllaisilta oman alan analogioilta ei voi vÀlttyÀ. TÀrkeintÀ on ollut se tapa, jolla nÀmÀ uudet palvelut ovat ottaneet tekniikkaa kÀyttöön tuodakseen sen kaikkien saataville. Siirrymme massaluennoista verkkosisÀltöön.

 

Disruptio tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensiksi luodaan perusteellisesti toimivat työkalut verkko-opetukseen. Toisessa vaiheessa, jonka selkeÀsti nÀemme tÀllÀ hetkellÀ tapahtuvan, nÀmÀ työkalut mahdollistavat kÀyttÀjien luoman sisÀllön. Koulutuksessa tÀmÀ tarkoittaa sitÀ, ettÀ opettaja tai opiskelija voi luoda materiaalia kaikkien kÀytettÀvÀksi ja vaihdettavaksi, joka synnyttÀÀ kÀyttÀjÀyhteisön.

 

Koko kehitys jÀttÀÀ kysymyksiÀ, joka sopivat myös tulevien pÀivien teemaan kÀdenjÀljistÀ? MitÀ tapahtuu verkkoympÀristössÀ opettajasuhteelle? MinkÀlaista kÀdenjÀlkeÀ opiskelijoilta vaaditaan perinteisillÀ kursseillaan ja mitÀ menetetÀÀn verkkoluennoilla? Miten kampuksella tapahtuvassa luokkahuoneessa, luennolla, työpajassa tai labrassa pitÀÀ tapahtua kun nÀkyvÀÀ tietoa on saatavilla pohjattomasti?

 

MinÀ luulen ettÀ Aallossa ja muualla tÀstÀ tulevaisuudesta on pÀÀsty jo jonkin verran haistelemaan tuulia. Tulevaisuudessa siirrymme yhÀ vahvempaan ja lÀpinÀkyvÀmpÀÀn meritokratiaan, jossa tiedon sovellukset ja konkreettiset tulokset menevÀt arvostelussa tietotason lÀpÀisemisen yli.  Ei ole enÀÀ kyse siitÀ paljonko opiskelijan kallo on imenyt ja pystyy muistamaan tietoa, vaan siitÀ mitÀ opiskelija pystyy tÀllÀ tiedolla tuottamaan. Oppi testataan ryhmissÀ, dialogissa opettajan kanssa, sekÀ synnyttÀmÀllÀ jatkuvasti uutta. Se voi tehdÀ vÀlillÀ vaikeaksi opettajan kÀdenjÀljen seuraamisen, mutta siinÀ on meille kaikille sopiva haaste.

 

Aallon opiskelijoiden puolesta tervetuloa Peda-forumiin tÀmÀ haaste ratkaisemaan. Kiitos.

 

_______________________________

 

– Voitto, hallituksen PJ

 

Btw, kiinnostaako syrjÀhyppy opinnoistasi?  Courserassa alkaa 27. elokuuta  muun muassa kurssit Gamification (pelimekaniikasta, University of Pennsylvania), Introduction to Sustainability (University of Illinois) ja Web Intelligence and Big Data (Indian Institute of Technology Delhi). Ole rohkea ja kokeile koulutusta tuhansien muiden kanssa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *