Talous kuntoon innostavilla ja tilaa-antavilla yliopisto-opinnoilla

(TekstistÀ julkaistu lyhyt versio Helsingin Sanomissa 22.1.2013)

 

Keskustelu työurien pidentÀmisestÀ opiskeluaikoja lyhentÀmÀllÀ tiivistyi 17.1 YLE:n uutiseen, jonka mukaan vain joka kolmas kaksiportaisesta maisterin tutkinnosta valmistunut yliopisto-opiskelija sai tutkintonsa tehtyÀ viidessÀ vuodessa tai nopeammin.

 

Viimeaikainen keskustelu kestÀvyysvajeen korjaamisesta on pyörinyt paljon erityisesti opiskeluaikojen lyhentÀmisen ympÀrillÀ. Tavoitehakuisesti on kuitenkin syytÀ kyseenalaistaa se, pelastetaanko yhteiskuntamme todella nopeaa valmistumista rummuttamalla? On tÀrkeÀÀ, ettÀ pohdittaessa työuraa ja opiskeluaikoja keskitytÀÀn luomaan eteenpÀin suuntaavia ja uuden kokeiluun rohkaisevia rakenteita eikÀ jÀmÀhdetÀ tuijottamaan valmistumisen pÀivÀmÀÀrÀÀ. HeikkenevÀn huoltosuhteen edessÀ Suomen tarvitsee muokata rakenteita ja löytÀÀ uusia tapoja toimia. Jos kuitenkin haluamme pitÀÀ pienen maamme kilpailukykyisenÀ innovaatioiden ja uusien ideoiden kehtona, emme voi viedÀ opiskelijoilta aikaa ja mahdollisuutta kokeiluun ja uuden kehittÀmiseen.

 

Opiskeluaika on mitĂ€ parhain hetki kehittÀÀ uusia ideoita, ajatusmalleja ja startupeja – juuri niitĂ€ timantteja, joita Suomi tarvitsee. Yhteiskuntamme kipeĂ€sti kaipaamat ‘uudet nokiat’ eivĂ€t kuitenkaan synny ilman mahdollisuutta uhrata yritysideoille ja uuden kehittĂ€miselle aikaa. Yliopisto-opintoja onkin syytĂ€ kehittÀÀ suuntaan, jossa tĂ€lle ideoinnille on aikaa ja sijaa. Uudet mallit ja ideat tulevat mahdollisten oman alan töiden lisĂ€ksi luonnollisesti itse kurssienkin sivussa: on syytĂ€ integroida vahva dialogi työelĂ€mĂ€n, tutkimuksen ja yliopisto-opiskelun vĂ€lille.

 

Oman alan töiden tekeminen opiskelujen ohessa osaltaan antaa nÀkökulmaa uuden ideointiin. Myös tutkimusten mukaan opiskelun ohella tehdyt työt nÀyttÀytyvÀt hyvÀssÀ valossa: työ- ja elinkeinoministeriön kesÀllÀ 2012 julkaistu tutkimus totesi työssÀkÀynnin olevan hyödyllistÀ niin opiskelijalle kuin yhteiskunnallekin. Opintojen aikana työssÀ kÀyneistÀ 70% oli tehnyt oman alansa töitÀ. Oman alan työt opintojen ohessa on syytÀ nÀhdÀ isona voimavarana: aito oppiminen ei voi olla itse tekemisestÀ ja kokeilusta tÀysin irrotettu prosessi.

 

KeskeistĂ€ opiskeluajassa yhteiskuntamme kannalta on uuden oppiminen ja uudet kokeilut. Tiukat opiskeluaikojen rajaukset eivĂ€t anna tĂ€hĂ€n tilaa, vaan voivat pahimmassa tapauksessa estÀÀ uusien ideoiden kehittelyn ja toteuttamisen. Yliopisto-opiskelua on syytĂ€ kehittÀÀ innostavaan suuntaan sekĂ€ toteuttaa rakenteita, jotka mahdollistavat motivoituneen opiskelun ja uuden kokeilun – joustavasti oman alan töiden ohella. KestĂ€vĂ€n tulevaisuuden turvaamiseksi tarvitsemmekin yliopisto-opiskeluun rakenteita, jotka antavat tilaa yrittĂ€miselle, epĂ€onnistumiselle, uudelleenyrittĂ€miselle ja onnistumiselle.

 

Ilmi Salminen
AYY:n hallituksen koulutuspoliittinen vastaava

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *