OP-Pohjola: Asiantuntijat eivät aina keksi parhaita innovaatiota, finanssialallakaan

Tämä on osa työelämäblogi sarjaa, jossa yritykset kertovat toimialoistaan, toiminnastaan ja työllistymismahdollisuuksistaan.

Mistä parhaat tuotteet ja innovaatiot syntyvät? 

Vuosia sitten minulla oli etu ja ilo olla mukana kehittämässä mobiilipalveluita maailman suurimman mobiilivalmistajan palkkalistalla. Se oli hienoa, inspiroivaa aikaa tuotepäällikölle. Saatoimme kokoontua pohtimaan tiiminä uusia ideoita ja aivoriihien lopussa tuloksena oli usein läjä uusia ominaisuuksia ja palveluita joita seuraavaksi kehitettäisiin. Mielestämme upeita sellaisia. 

Asiakkaat eivät kuitenkaan olleet aina samaa mieltä. Jotkin ominaisuuksista ja palveluista ovat perustellusti taaksepäin katsottaessa insinöörien päiväunia. 

Miksi tuotteet ja innovaatiot ovat vaikeita? Miten uusia palveluita luodaan? 

Sittemmin startup -maailmassa tuotteita rakennettuani on helppo löytää nöyryyttä sanoa, että yksikään suuri innovaatio ei ole syntynyt kokoushuoneessa kymmenien asiantuntijoiden kilvoitellessa parhaista ideoista. 

Suuret innovaatiot syntyvät halukkuudesta kuulla asiakasta, oikein

Asiakkaat eivät tietysti aina osaa kuvata ongelmiaan oikein. Muuan Steve Jobskin totesi sen parhaiten: “Ei ole asiakkaan tehtävä keksiä ratkaisuja”. Se on tuotteen rakentajan työ. Asiakkaat ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen ovat kuitenkin avain ratkaisujen löytämiseen. Asiakkaat ovat aina absoluuttisen oikeassa omakohtaisten ongelmiensa ja haasteidensa suhteen, vaikka niitä voi olla joskus haastava artikuloida. 

On ollut siksi hienoa nähdä, että perinteinenkin toimija on huomannut asiakkaiden mielipiteiden tärkeyden uusia palveluja kehittäessä. Meillä OP-Pohjolassa on panostettu viime vuosina asiakasymmärryksen lisäämiseen ja sen myötä asiakaslähtöiseen suunnitteluun. Lean startup ja service design ovat käytännössä koestettuja työkaluja, joiden avulla toivomme löytävämme parempia ratkaisuja arjen finanssiasioiden hallintaan. 

Case -esimerkki Pivo 

OP-Pohjola, Pivo

Pivo on tuote jota minulla on ollut ilo viedä eteenpäin viimeisen puolentoista vuoden ajan OP-Pohjolassa. Pivo on mobiililompakko, jonka tehtävä on auttaa sen käyttäjiä ymmärtämään kulutustaan paremmin – ja toisaalta auttaa hyödyntämään etuja, jotka käyttäjälleen kuuluvat. Jonain päivänä Pivolla myös maksetaan. 

Itse asiassa uskoimme projektia aloittaessamme, että ihan ensiksi ollakseen hyödyllinen Pivolla pitäisi pystyä maksaa. Haastateltuamme satoja asiakkaita, ymmärsimme että maksaminen ei ole asiakkaidemme mielestä juuri nyt se suurin ongelma ostoksilla oltaessa. Paljon suurempi ongelma ostohetkellä oli yksinkertainen kysymys: “Onko minulla varaa ostaa tätä nyt?”. Siksi aloitimme ratkaisemalla tämän ongelman. 

Palautteen perusteella voidaan todeta, että Pivon tarjoamat ennusteet ja kulutuksen erittely toimialoittain auttaa asiakkaitamme todella arjessa.

Voit lukea Pivosta lisää osoitteesta www.pivolompakko.fi . Se on näin alkuun vain OP-Pohjolan asiakkaille maksutta saatavilla – kaikille älypuhelimille. 

Seuraavan kerran kun törmäät ongelmaan, jossa joudut kokemaan mielestäsi liikaa kitkaa tai joka vaivaa ja johon et ole löytänyt ratkaisua, ota yhteyttä. Mielipiteesi on meille arvokas. 

Parhain terveisin, Kristian 

kristian.luoma@op.fi 

P.S. Uusia OP-Pohjolan innovaatioita voit käydä myös käsin hypistelemässä OP-Pankkilabrassa Aleksanterinkadulla (Aleksanterinkatu 19, Helsinki. Avoinna maanantaista torstaihin kello 10–19 ja perjantaina kello 10–16.30). Siellä kuulet myös Helsingin OP:n eduista Aalto Yliopiston Ylioppilaskunnan jäsenille. Voit myös liittyä asiakasyhteisö Pajaan ja osallistua palveluidemme kehittämiseen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *