Tsinghuan ylioppilaskunta AYY:n vieraana

Elokuun puolivÀlissÀ AYY:n ystÀvyysylioppilaskunta Tsinghua (SUTU) oli vieraanamme viikon ajan. Vierailu oli tÀynnÀ monipuolista ohjelmaa, ja pekingilÀiset ystÀvÀmme ihastelivat erityisesti Suomen luontoa. Yritysvierailut olivat mieleenpainuvia, ja sisÀlsivÀt havainnollistavia tehdaskierroksia ja simulaatioita. Viikon pÀÀttÀvÀ alumni-ilta kokosi yhteen myös aiemmin yhteistyössÀ mukana olleita. Haluamme kiittÀÀ Tsinghua-yhteistyön mahdollistamisesta neljÀÀ yhteistyöyritystÀmme: Cargotec, KONE, Nokia ja UPM.

 

Tsinghualaisten ensimmÀisinÀ pÀivinÀ kiertelimme HelsingissÀ. Tutustuimme Suomen elÀimistöön Korkeasaaressa ja maistelimme suomalaista perinneruokaa Kauppatorilla.

 

Maanantaina kiertelimme Otaniemen kampuksella kertoen kampuksen historiasta ja tulevasta yhteisestÀ kampuksesta; erityisesti kampusviljely kiinnosti tsinghualaisia.Teekkariperinteisiin tutustuimme Polyteekkarimuseolla Tiina Metson opastuksella; haalareiden kÀyttö ja laulukirjat herÀttivÀt innostusta. TÀmÀn jÀlkeen tapasimme SYL:n hallituksen, jonka kanssa keskustelimme kansallisen tason opiskelijavaikuttamisesta. PÀivÀmme jatkui vierailulla Kiinan suurlÀhetystöön, jossa suurlÀhettilÀs Yu Qingtai puhui meille kulttuuri- ja opiskelijavaihdon potentiaalista sekÀ Cleantech-innovaatioiden merkityksestÀ Kiinassa. PÀivÀn pÀÀtteeksi vietimme iltaa Rantsulla, jossa provosti Ilkka NiemelÀ toivotti tsinghualaiset tervetulleeksi Suomeen. Keskustelimme myös Kiinan ja Suomen kulttuurieroista Helsingin yliopiston ItÀ-Aasian tutkija Teemu NaarajÀrven johdolla. Ilta oli hyvin onnistunut, ja tsinghualaiset innostuivat sauna- ja uintimahdollisuudesta.

 

Tiistaina vierailimme  aamupÀivÀn KONEen tehtaalla HyvinkÀÀllÀ, jossa pÀÀsimme tutustumaan KONEen strategiaan, hissien tuotantoon, teknologiaan ja designiin.

Aiemmin vuoden aikana vierailimme KONEen tehtaalla Shanghaissa, johon verrattuna HyvinkÀÀn tehtaalla valmistetaan muualle maailmassa toimitettavaksi rÀÀtĂ€löidyt hissit massatuotannon lisĂ€ksi. Tsinghualaisen huomautuksesta tuli havahduttua ihmettelemÀÀn ettĂ€ missĂ€ kaikki työntekijĂ€t olivat. NĂ€htyĂ€mme aiemmin Kiinassa toimivan tehtaan, oli omituisen tuntuista, ettĂ€ Suomessa jopa peltilevyjen hyllystĂ€ noutamiseen, leikkaamiseen, rei’ittĂ€miseen ja reunojen taittamiseen oli suunniteltu oma kone – Kiinassa vastaava tehtĂ€isiin reilulla kymmenellĂ€ työntekijĂ€llĂ€.

 

IltapĂ€ivĂ€llĂ€ lĂ€hdimme KONEen tehtaalta kohti Keilaniemen pÀÀkonttoria, jossa ohjelma jatkui workshopilla työelĂ€mĂ€n preferensseistĂ€. Jakauduimme pienempiin ryhmiin keskustelemaan erilaisista uravaihtoehdoista ja toistemme suhtautumisesta nĂ€ihin vaihtoehtoihin. Mielenkiintoista keskustelussa oli huomata kuinka samantapaisia ajatuksia jaoimme toistemme kanssa, mutta saatoimme silti esittÀÀ asian eri tavoin. Esimerkiksi tulevan työpaikan valinnassa niin me kuin tsinghualaisetkin pidimme tĂ€rkeĂ€nĂ€ ettĂ€ yritys “tekee hyvĂ€Ă€â€, mutta vastausten muotoilussa lĂ€nsimaalainen yksilökeskeinen ajattelu ja suomalainen luonnolĂ€heisyys kuin myös kiinalainen yhteisökeskeisyys.

 

Keskiviikko vietettiin UPM:n vieraana Kymin tehtaalla. Meille esiteltiin UPM toimintaa, historiaa ja kehitystÀ, tehtaan toimintaa, tÀmÀn lisÀksi MetsÀteollisuus Ry esitteli omaa toimintaansa ja vierailimme hakkuualueella.

Vierailu UPM:llÀ muutti tsinghualaisten kÀsityksen metsÀteollisuudesta ja puusta luonnonvarana, sillÀ heidÀn aiemmat kÀsitykset ja mielikuvat alaan liittyivÀt paljon EtelÀ-Amerikan ja Borneon sademetsien hÀvittÀmisestÀ kertovaan uutisointiin. Vierailun aikana esitykset ja keskustelu tehtaiden ympÀristöystÀvÀllisyydestÀ ja metsÀnhoidosta antoivat hyvÀn kÀsityksen siitÀ mitÀ metsÀnhoito ja metsÀ raaka-aineena voi olla.

Paljon kiinnostusta herĂ€si myös suomalaisen yhteiskunnan rakenteet ja toimintatavat, kuten millĂ€ toimenpiteillĂ€ ja rajoitteilla ympĂ€ristönsuojelua ollaan edistetty. Samoin niinkin yllĂ€ttĂ€vĂ€stĂ€ aiheesta kuin teollisuus ry:t ja niiden asema Suomessa aiheutti keskustelua MetsĂ€teollisuus Ry:n esittĂ€ytymisen aikana. Onhan jĂ€rjestely jossa yritykset ajavat omaa etuaan valtakunnallisessa pÀÀtöksenteossa, kovin erikoiselta kuulostava, etenkin jos ensimmĂ€inen herĂ€nnyt kysymys aiheesta oli suurin piirtein: “Valvovatko teollisuus ry:t ettĂ€ yritykset noudattavat niille asetettuja lakeja?”.

Torstaina oli vuorossa vierailu Tampereella Cargotecin teknologia- ja kehittĂ€miskeskuksessa. Vierailun aikana tutustuimme Cargotecin toimintaan yleisesti, mutta erityisesti tuotekehitykseen ja testaukseen. Kiinnostavaa oli pÀÀstĂ€ nĂ€kemÀÀn kuinka pitkĂ€lle CargotecillĂ€ on kehitetty niin virtuaalisia kuin fyysisiĂ€kin testausmenetelmiĂ€. Vierailukohtessa sijaitsi tĂ€ysin automatisoitu testaamiseen tarkoitettu “satama”, vaikka olimmekiin Tampereella.

CargotecillĂ€ oli myös oma pelimĂ€inen 3D simulaatioympĂ€ristö, johon pÀÀsee uppoutumaan formula simulaattorin tavoin: oikeaa nosturin ohjaamoa vastaava koppi, jonka sivuihin heijastettiin 3D ympĂ€ristöstĂ€ “nĂ€kymĂ€â€ joka ohjaamosta nĂ€kyisi, mikĂ€li se olisi oikea. TĂ€llĂ€ simulaattorilla voidaan testata nopeasti erilaisia skenaarioita joita kyseinen suunnitteilla oleva tuote tulee kohtaamaan.

 

Vierailimme sosiaali- ja terveysministeriössÀ, jossa ministeri Laura RÀty piti tervetulopuheen, ja tÀmÀn jÀlkeen tarkastelimme Suomen sosiaali- ja terveysjÀrjestelmÀÀ. MinisteriöstÀ suuntasimme Suomenlinnaan piknikille ja tuliaisostoksille.

 

Perjantaina vierailimme Nokialla Open Innovation Housessa. Kuulimme kahden kiinalaisen työntekijÀn kokemuksia työskentelystÀ Nokialla ja asumisesta Suomessa. Oli hauskaa huomata kuinka innoissaan kiinalaiset ovat Nokian brÀndistÀ ja kuinka kiinnostuneita he ovat Nokian tulevaisuudesta. TÀstÀ saimmekin hyvÀÀ esimakua.

Kuten kaikkien suomalaisten tuleekin tietÀÀ, Nokia panostaa jatkossa verkkoon, sijaintipalveluihin ja teknologioihin. Sijaintipalveluiden merkitystÀ oli vaikeaa hahmottaa mitÀ se merkitsee karttojen lisÀksi. Onneksi tÀhÀn saatiin hyvÀ esimerkki vierailun aikana:

MikÀ on paras tapa mÀÀrittÀÀ alue, jolla sataa vettÀ? Autojen tuulilasinpyyhkijÀt: siellÀ missÀ sataa, kÀytetÀÀn myös tuulilasin pyyhkijöitÀ. Jatkokysymys: KenellÀ on suurin markkinaosuus autojen sijaintipalveuissa? Nokialla.

Kolmas nÀistÀ painopistealueista on teknologiat. TÀmÀ ei siis tarkoita patentti trollaamista matkapuhelin ajan patenttien varjolla, vaan Nokian tuotekehityksen ja innovaatiokulttuurin hyödyntÀmistÀ uuden liiketoiminna luomisen lÀhteenÀ. Nokia omaa valtavan mÀÀrÀn tuotekehityksen huippuosaajia. Technologies liiketoiminnan tarkoituksena on hyödyntÀÀ tÀtÀ voimavaraa ja luoda uusia teknologioita hyödynnettÀvÀksi mahdollisesti Nokian tulevissa tuotteissa.

 

Vierailun jĂ€lkeen tutustuimme Design Factoryn ja Startup Saunan toimintaan. Viikon pÀÀtteeksi juhlistimme yhteistyötĂ€ sitsaten aiempien toimijoiden kanssa. Sitsien aikana kuulimme myös hienoja kiinalaisia lauluja – ilta jatkui vielĂ€ pitkÀÀn ja yhteistĂ€ keskusteltavaa riitti. TĂ€stĂ€ on hyvĂ€ jatkaa yhteistyötĂ€!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *