#StudentsOfFinland: Kuinka viihdetoimittaja-Ilonasta tuli elokuvatuotannon opiskelija

11.10.2016, siiriliitia
ilonavehmas

Ilona aloitti tänä syksynä elokuva- ja televisiotuottamisen opinnot Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. “Olen 29-vuotias, ja ennen tätä koulua olen ehtinyt suhata paikasta toiseen, uutta uraa etsien.”

Aloitin tänä syksynä elokuva- ja televisiotuottamisen opinnot Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Olen 29-vuotias, ja ennen tätä koulua olen ehtinyt suhata paikasta toiseen, uutta uraa etsien.

Minulla ei ollut lapsena haaveammattia. 12-vuotiaana päähäni pälkähti, että toimittajan työ voisi yhdistää kaiken sen, mikä minua kiinnostaa. Työ on toisaalta yksin puurtamista, toisaalta saa tavata uusia ihmisiä. Toimittajana voi hyödyntää kielitaitoa, ja työ mahdollistaa johonkin erityisalaan keskittymisen. Päätin yläasteen alussa, että ryhdyn viihdetoimittajaksi, sillä populaarikulttuuri kaikessa kirjossaan oli lähellä sydäntäni. Kunnianhimoisena keskitin katseeni viihdetoimittamisen ykkösaviisiin Seiskaan.

TET-viikot kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla MTV:n uutisissa sekä Mix-nuortenlehdessä vahvistivat urasuunnitelmiani. Lukion jälkeen hain opiskelemaan Laajasalon kansanopiston tiedotusopin linjalle. Työharjoittelujaksoni Seiskassa poiki kesätyöpestin, joka venähti neljäksi, mahtavaksi vuodeksi. Olen ollut kiitollinen siitä, että urani alkoi alan kenties kovimmasta mahdollisesta mankelista.

Muutaman Seiska-vuoden jälkeen havahduin siihen, että olen vähän päälle parikymppinen ja olen jo unelmieni työpaikassa. Mitä seuraavaksi? Kuten mihin tahansa, myös unelmien työpaikkaan voi turtua. Jokainen hetki ei ollutkaan enää uuden oppimista, ja päivät alkoivat toistaa toisiaan. Oli aika etsiä jotakin uutta, mutta mikään työpaikka ei sillä hetkellä houkutellut. Olinhan ollut viihdetoimittamisen polttopisteessä.

Kaipasin myös taukoa Helsingin hulinasta, ja mieleeni muistui Oriveden kansanopisto, jonka ystäväni oli käynyt muutama vuosi aiemmin. Minulla ei ollut aavistustakaan, mikä voisi olla urani seuraava käänne. Vain kirjoittaminen tuntui järkevältä. Lähdin vuodeksi opiskelemaan luovaa kirjoittamista ja sanataidetta Orivedelle.

Oriveden-vuoteni aikana sain ensimmäisen kosketukseni taiteilijan työhön, ja opetuksen myötä heräteltiin opiskelijoiden omaa taidekäsitystä ja makua.

Oriveden jälkeen seikkailin kolmessa eri media-alan työpaikassa, ja alkuvuodesta 2012 aloin opiskella Metropolia-ammattikorkeakoulussa radio- ja televisiotyötä. Opetus painottui journalistiseen työhön, ja tajusin nopeasti, että sydämeni sykki fiktiolle. Kun Metropoliassa tuli mahdollisuus viettää vaihto-opiskeluvuosi, suunnistin Irlantiin opiskelemaan elokuvaa.

Dublinissa ajatus kirkastui: Jotkut todellakin tekevät elokuvia työkseen. Niitä elokuvia, jotka ovat minun arkipäivääni. Niitä, jotka ovat muuttaneet elämääni. Niitä, joille olen nauraa hohottanut ja joille olen itkenyt henkeä haukkoen. Elokuvia ja tv-sarjoja, jotka ovat olleet muokkaamassa minusta tätä ihmistä.

Hain Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Elokuvataiteen laitokselle ensimmäisen kerran keväällä 2015. Palo elokuvien tekoon oli suuri, ja mielessäni oli vain hämärä ajatus siitä, että elokuvilla on ainakin ohjaaja. Tiesin myös, miten vaativat jo pelkät ennakkotehtävät ovat, joten kokeilumielessä päätin hakea ohjauksen linjalle. Paikka pääsykokeisiin ei auennut, ja hyvä niin.

En lannistunut, vaan olin todistanut itselleni, että ennakkotehtävät oli mahdollista tehdä täyspäiväisen työn ohessa: Työskentelin samaan aikaan Iltalehdessä viihdetoimittajana.

Haaveeni elokuva-alasta alkoivat muuttua realistisemmiksi. Kuuluisa “TAIK” siinsi edelleen silmissäni, ja uskoin vakaasti, että koulu olisi maineensa arvoinen ja voisin vihdoinkin joka ikinen päivä päästä oppimaan uutta ja haastamaan itseäni.

Aloin toden teolla selvittää, mikä rooli elokuvien teossa voisi olla juuri minulle tarkoitettu. Käsikirjoittajaksi minusta ei olisi, sen Oriveden opisto jo teki selväksi. Liikaa itsesensuuria taltutettavaksi ja liian vähän istumalihaksia.

Tuottaja. Se tyyppi, joka pyörittelee rahoja. Mielessäni olivat lähinnä Jerry Bruckheimer ja Markus Selin. Mutta mitä enemmän tuottamista mietin, sitä paremmin osasin kuvitella itseni siihen rooliin.

img_0379

Mietelauseesta tehty kuva Print Labin seinältä.

Muistin aiemmasta opinahjostani jonkun maininneen tuottajana itsekin työskentelevän Elina Saksalan kirjoittaman teoksen Tuottajan käsikirja. Ostin Saksalan kirjan, ja ahmin sen lähes yhdeltä istumalta. Kun painoin teoksen kannen kiinni tammikuussa 2016 Stockmannin kahvilassa, olin valaistunut.

Tuottajan työ sisälsi kaiken sen, mitä halusin työuraltani. Toimittajataustanikin olisi hyödyksi.

Olin New Yorkissa lomalla, kun ennakkotehtävät ilmestyivät nettiin maaliskuussa 2016. Pursuin iloa harlemilaisessa yksiössä: Tehtävät ovat juuri sitä, mitä tahdoinkin! Suomeen palattuani puursin tehtävät kasaan. Ne paljastuivat ensivilkaisua hankalammiksi, ja kun olin luovuttamisen partaalla, ystäväni piti minulle tunnin mittaisen puhuttelun. Kiitos siitä puhelusta, Laura.

Kesäkuun alussa yli viikon kestäneen pääsykoerupeaman päätteeksi sain kuulla, että olin yksi neljästä uudesta tuottajaopiskelijasta. Uutisen ymmärtäminen vei viikkoja, ja yhä edelleen tuntuu uskomattomalta, että juuri minä saan olla täällä. Elämäni palaset ovat loksahtaneet täydellisesti kohdalleen.

Mystinen, legendaarinen ja tarunhohtoinen “TAIK” on osoittautunut maineensa arvoiseksi. Saan viettää päiväni ihmisten kanssa, jotka niin ikään rakastavat elokuvia. Toiset heistä istuvat vieressäni luokkahuoneessa, toiset heistä avaavat omaa ammattitaitoaan luokan edessä.

Aalto-yliopisto tarjoaa minulle ensiluokkaisen pohjan, jolta voin ponnistaa kohti valtavia haasteita ja joka luo minulle jatkuvasti uusia kunnianhimon kohteita. Levoton sieluni saa vihdoinkin olla luvan kanssa rauhaton.

-Ilona

#StudentsOfFinland: Finding my Dreams – Story of Saana

10.10.2016,

Hi, everyone!

I’m a sixth year student of architecture on a long and winding road to becoming an architect who doesn’t design houses. When I applied to study architecture, I was looking for an artistic field where one could relatively easily find a steady career. The most important thing I found once I got in to Aalto was not, however, how to design a building or a landscape, but rather that an amazing community, like the one in Aalto, can help you realize almost any and all of your dreams.

pasted-image-at-2016_10_10-09_50-am

“At the moment I’m focusing most of my energy on organizing the AYY Global Development week.” Saana

Dreams, in this case, are an abstract thing. The important one, for me, was to find out who I am, and what I want to do. This is gradually coming true through varied experiences and encounters during my studies. Another dream was to be able to help other people and to solve environmental issues. This will hopefully some day be realized through my career as a researcher – I hope I can provide designers with tools and knowledge to shape a better world. A smaller dream was to become the chairman of our Guild. This one did not come true, but I might be all the happier for it – I lost to someone who was really good at the job, and we had an amazing year working together. Most importantly though, I learned to fail with pride and critically evaluate my own shortcomings, and found some really interesting things to do in the meantime.

At the moment I’m focusing most of my energy on organizing the AYY Global Development week. It’s been an interesting rollercoaster ride – I had a lot of enthusiasm but little actual knowledge about development cooperation in the beginning, and organizing a large group of people and events was not really familiar business either. The task teaches you, however – I’ve learned to be more considerate of my surrounding environment, and to delegate work, which has always been hard for me. It has also been inspiring to watch people come up with great ideas for events, and to take responsibility and learn to make their ideas come true. Working on this project has shaped my interests and skills very differently than it might have if I had been accepted to some of the other posts I applied for at the beginning of the year.

I think you can have an amazing university experience regardless of whether you focus fully on your studies for the whole time or if you decide to take some detours or adventures in student activity, work or anything else. The key thing is that you look for yourself in the middle of all of it: what is the mark you want to leave on the world, and where you can get the experiences to help you achieve that? What experiences bring out the sides of you that you like the most? A lot of times, the easiest way to figure this out is just to have a bit of fun with some awesome people.

I wish for all the Students of Finland to have an enlightening study experience!

-Saana

One more year – We need two year curricula!

05.10.2016,

Curriculum is one of the most important documents made yearly in all Aalto programs. The curriculum describes the courses and other actions provided by the University for students to achieve the learning outcomes needed for their degree. The curriculum affects how the time of the faculty is used, what spaces are needed and how the students can study and plan their studies.

It is now under consideration to change the timespan of the curricula to two years from now used one year. Fixed curricula for two or three years would help students to make their own personal study plans and be beneficial in long term planning.

It is still very important to hear concerns raised by this possible change in planning. For example there are fears that this would make developing the courses harder or the whole system might become too rigid. At the end of this post are answers to some of the most frequent questions.

 

Situation at this moment

Aalto uses the word curriculum (“opetussuunnitelma” or OPS). The lead of the University gives yearly instructions and strategic guidance for the next year. The curricula are processed in the programs, departments and schools. The Academic Affairs Committee of the university discusses and decides the general principles and guidelines for curricula, but the AAC of each school decides on their own curricula and its specific content.

The general structure of the studies and degree regulations are more permanent. The last time these were widely changed has just ended or is ending in the schools.

 

Problems:

  • It’s a very demanding and heavy process to review the whole curriculum every year.
    • If this process feels heavy, people might not focus on the intensity needed and just settle to doing small changes.
    • Small changes done yearly without unified discussion about the program can lead to losing the focus of the program.
    • It can be hard to find time yearly to sit down and discuss properly in programs about their curricula. This is especially hard in joint programs.
  • Making greater changes which need training, new resources or other preparation takes time. Yearly pace doesn’t encourage to take this time needed.
  • The students only get to officially now the curricula and courses yearly (even though naturally most of the courses will be held from year to year without big changes as they are a core part of the degree structure). Still the students should and are asked to make their personal study plans for a longer time, and they should prepare well in advance

Benefits or the longer term:

  • Every other year would be dedicated to change and every other everybody could focus on other things.
    • This would be planned way of working, not a result of a heavy workload.
    •  When it’s the time for program curricula planning, it is done well
  • Enables long term planning for faculty and students. The information about the curricula would be officially more stable.
  • Planning of credit transfer and change of course codes and names would be bigger problem only once in two years.
  • The development of the program curriculum for all relevant participants could be more clear and the cycle more appropriate. There would be enough time for planning, doing, checking and acting!
  • The everyday planning and making the timetables would be easier if the courses didn’t change yearly.

Other universities

  • Tampere University of Technology has the same system as Aalto.
  • University of Turku has the curricula for two years and the timetables are made for half a year at a time.
  • Universities of Tampere and Jyväskylä have curricula for three years and timetables yearly.
  • Hanken has just moved to two-year-curriculum and there is talk of extending it to three years
  • The way of presenting these to students varies, but usually they are presented with a curriculum document or study guide, and the timetables are in the course registration system.

 

FAQ

Doesn’t this make the system rigid? / Can’t I develop my courses?

There are naturally different opinions on the rigidness, but this is in no way meant to stop teachers ongoing development of their teaching. The curriculum doesn’t have to include that kind of specifics that the teacher couldn’t make changes to teaching arrangements or use timely materials. The learning outcomes would be fixed in accordance to the programs’ learning outcomes, but even these could be changed by the decision of AAC if really needed. Most of the contents of the courses can be rearranged by the teacher without the need to change the curriculum, as long as the learning outcomes and other jointly decided things remain the same.

How does this affect my academic freedom to teach as a wish?

Program based curriculum planning does not try to take away the academic freedom of teachers. The curricula are planned and decided on the academic community, in which of course the faculty gets to collegially decide what kind of things are included as learning outcomes and core contents. Teachers still have the same freedom to plan their courses, take part in the curriculum planning and conduct their courses how they want inside the jointly decided guidelines. Part of the curriculum planning is to plan what kind of methods support the learning outcomes, but it is nobody’s wish to force teachers to take on practices they don’t want to use.

Does this lead to total changing of the curriculum every two years? Are we going to drown in students who don’t know what courses to take?

The amount of changes is made in the programs and is dependent on the needs of the program. If everything is going on smoothly, no big changes are needed. Now in theory everything could be changed yearly, but rarely that is done, as naturally many of the courses are fine as they are. This wouldn’t change the need to think of credit transfers and study guidance when curriculum is changed. Of course it is possible to tackle this problem within the curriculum development (by for example using courses and course codes with changing contents as long as the learning outcomes stay the same).

Don’t the students get flustered if the curriculum is changed so often or during their studies?

At this moments the changes can be yearly and that is for sure more demanding for the students. If the other big universities and their students can live with this, Aalto students can also, especially as they get in return every other year without major changes.

Won’t we be in trouble if we promise that a course is in the curriculum for two years and we can’t provide it in reality?

Yes. The curriculum is a decision of the AAC and it is binding. It is the ideal situation that programs plan their resources and staff for the whole period, and the courses and their learning outcomes are such that they are not solely dependent on one professor or teacher. But, of course, the AAC can make changes if really needed.

Will this be extra work?

It might seem more demanding to done the development properly together every other year, but the purpose is not to add work.

How would this benefit developing the teaching?

Energy would be saved for every other year. There would be time every other year to train new skills and to focus on the core work, teaching. There would be more time to collegially plan the curriculum.

 

Susanna Koistinen

Specialist, Academic Affairs

Muuttuva työelämä haastaa koulutuksen

05.10.2016, essipuustinen

Kun itse 80-luvun lopulla valmistuin graafiseksi suunnittelijaksi, päädyin työmarkkinoille, joilla ammatin taidolliset vaatimukset muuttuivat perusteellisesti muutamassa vuodessa. Uusia taitoja opiskellessani huomasin, että myös työpaikat olivat kadonneet. Tämän kujanjuoksun jälkeen olen joutunut keksimään itselleni työn kerta toisensa jälkeen sen mukaan, millaiselle tekemiselle yhteiskunnassa on tarvetta. Kokemus on pakottanut arvioimaan uudelleen, mikä opintojen ja työssäolon suhde pitäisi olla. Työelämää myllertävät isot muutokset, joihin kannattaisi henkisesti valmistautua jo koulussa.

1. Vain muutos on pysyvää. Yksi keskeinen muuttuva piirre on ollut teknologian muuttuminen. Työurani aikana olen joutunut opettelemaan kymmeniä uusia ohjelmistoja ja järjestelmiä. Jo vuosituhannen vaihteessa pohdin, milloin tekninen työympäristö rauhoittuisi ja voitaisiin keskittyä arvon tuottamiseen. Vastaus taitaa olla, ettei koskaan. Juuri nyt tietotyö muuttuu ehkä nopeammin kuin milloinkaan aikaisemmin. Muutama viikko sitten Helsingin Sanomien artikkelissa vähäteltiin lukio-opiskelijoiden IT-taitoja seuraavin sanoin: “Ei ole itsestäänselvyys, että nuoret osaisivat esimerkiksi käyttää Office-ohjelmia.” Tiedoksi teillekin: Itse en ole käyttänyt Office-ohjelmia enää vuosiin!

2. Sankarikonsulttia ei enää tarvita. Työ Elisalla on luonteeltaan tiimityötä. Tiimissämme yhteyttä porukan kesken pidetään ryhmätyösovelluksilla ja erilaisilla mindmap- tai whiteboard-työkaluilla. Tuotettu tieto on yhteisesti ylläpidettyä ja kommentoitua, ja virtaa tarvittaville henkilöille. Emme hautaa tietoa lukuoikeuksia vaativiin dokumentinhallintajärjestelmiin vaan lähtökohtaisesti tieto kulkee avoimesti aina, kun se on tietosuojakäytäntöjen puolesta mahdollista. Ajattelen, että henkilö, joka panttaa työnsä tuloksia, ei osaa ottaa palautetta tai ei halua pyyteettömästi kartuttaa yhteisön osaamispääomaa, on työyhteisölle riski.

3. Töitä voi tehdä missä vain. Kirjoitan tätä tekstiä kotisohvallani. Työn tekemisessä ovat oleellisia tulokset, ei se, missä ja milloin työtä tehdään. Elisassa saa halutessaan tehdään etätöitä, ellei työ erityisesti vaadi työpaikalla oloa. Keskimäärin kolmasosa elisalaisten työpäivistä tehdäänkin kotona, mökkirannassa tai jossakin muualla. Oheinen juttu kertoo, miten Elisalla joustava työ helpottaa perheen arjen pyörittämistä: http://www.hs.fi/ura/a1459479104797?jako=c8898a31fd50036ce0c752605100cea4

Missä itse olet luovimmillasi?

4. Työkulttuuri muuttuu ja sitä muutetaan. Koska kokoukseen voi liittyä milloin vain puhelimella – vaikka olisit vasta junassa – ei myöhästelyä katsota enää hyvällä. Kokoukset ovat virtuaalipalaverien tultua myös lyhentyneet selvästi. Toisaalta kun työaika ei määrity työpaikalla olemisen kautta, työntekijän täytyy myös miettiä ja sopia tiimin kanssa, milloin ei halua olla tavoitettavissa.

Etäyhteyttä voidaan käyttää myös sosiaaliseen vuorovaikutukseen: kun tiimi istuu hajallaan ympäri Suomea tai maailmaa, tarve jatkuvalle yhteydenpidolle kasvaa. Jokainen tiimi muokkaa tässä itse omaa työkulttuuriaan: Millainen on etätiimin kahvitauko?

5. Lean startup opettaa. Erityisen paljon Elisalla opitaan nyt kasvuyritysten toimintamalleista ja asenteesta: uskalluksesta olla ylpeä omista saavutuksista ja samalla halukkuudesta kertoa niistä julkisesti. Kasvuyritykset opettavat meille myös, miksi nopea epäonnistuminen on tärkeää – tällöin jää aikaa uusien ideoiden testaamiseen ja todennäköisyys kultajyvän löytymiseen kasvaa.

Startup-maailmasta on kopioitu myös ketterien tiimien malli.  Elisalla tiimi itse vastaa työympäristönsä rakentamisesta: työtapojen, käytäntöjen ja työkalujen valinnasta. Yhä useammin tiimi joutuu myös etsimään itse ongelmat, jotka ovat ratkaisemisen arvoisia – vain yhteiset tavoitteet saadaan johdolta. Miten koulussa voisi opettaa vastaavia taitoja?

6. Omaa työtä on osattava markkinoida. Suomen asiantuntijamarkkinat seuraavat alan toimijoiden mukaan Ruotsia 5–10 vuotta perässä. Ruotsissa asiantuntija ei halaja isoon yritykseen töihin, vaan etsiytyy saman tien kansainvälisille markkinoille, kilpailuttaa omaa osaamistaan aktiivisesti ja tekee tarpeen mukaan joustavia työsuhderatkaisuja esimerkiksi rekrytointiyritysten kanssa. Jokaisen asiantuntijan tulisi ymmärtää perusasiat sopimuskäytännöistä ja oman työn markkinoinnista. Opetetaanko tätä sinun koulussasi?

7. Töihin oppii vain töissä. Omakohtainen havaintoni on ollut, että vain töitä tekemällä saavuttaa osaamistason, jolla on kaupallista kysyntää. Vain todellinen tuotannollinen haaste tai asiakas voi tarjota uskottavan kontekstin uusien taitojen omaksumiselle.  Siksi vaatimukset koulutusaikojen lyhentämisestä ovat mielestäni perusteltuja – jotta olisi mahdollisuus palata kouluun yhä uudelleen.

Mitä koulussa kannattaa opiskella? Toimialasta riippumatta tietotyö vaatii nykyisin oman työskentelyn johtamista, halua ja kykyä keskustella työn tavoitteista ja siitä, miten onnistumista mitataan. Monipuoliset kommunikointi- ja yhteistyövalmiudet ovat välttämättömiä, sillä vain tiimin yhdessä tekemä työ ratkaisee. Huomisen tietotyöläisen perustaitoja ovat tiimin aktiivinen rakentaminen, sidosryhmien osallistaminen sekä suunnittelun ja päätöksenteon fasilitoiminen. Kyky hahmottaa syy- ja seuraussuhteita, ennakoida ja laatia simulaatioita ovat arvossaan.

Mitä koulussa ei kannata oppia? Lähtökohtaisesti tenttiä varten ulkoa päntätyt faktat ovat hyödyttömiä, sillä työpaikalla kaikki maailman tieto on koko ajan saatavilla ja sitä syntyy määrättömästi koko ajan lisää. Oleellista ovat kyky etsiä tietoa ja jalostaa sitä.

8. Kouluun kannattaa palata. Vaatimus elinikäisestä oppimisesta haastaa kuvitelman siitä, että koulusta valmistuttaisiin elinikäiseen ammattiin. Omaa uratoivetta tukeviin töihin kannattaa mennä heti, kun se on mahdollista, sillä kouluun voi palata milloin tahansa. Vasta työelämässä opiskelija ehkä huomaa, haluaako edes loppujen lopuksi alalle.

Koulutuksen lyhetessä tulisi yhteiskunnan taata mahdollisuus palata kouluun aina tarvittaessa. Ammattia vaihtaessa olen löytänyt itseni koulun penkiltä 5–10 vuoden välein. Miksi? Opiskelu voi auttaa pistemäisesti kiinnostavien kirjojen ja henkilöiden äärelle, mutta myös kuulostelemaan sitä, mitä itse haluaisin oppia ja missä haluaisin olla hyvä. Sen kysymyksen äärelle joudumme kaikki palaamaan yhä uudelleen.

Kirjoittaja on toiminut urallaan suunnittelijana, yrittäjänä, konsulttina, tutkijana, esimiehenä ja vastaa nyt Elisan palvelumuotoilusta.

jouni
Jouni Linkola
Head of Service Design
Elisa

Opiskelija, et ole yliopistossa vain tutkintoa varten!

09.9.2016,

Mukaillen 5.9. tekniikan korkeakoulujen uusille opiskelijoille pidettyä puhetta.

Tulin opiskelemaan Aaltoon, koska pidin matematiikasta ja fysiikasta, enkä tiennyt mitä haluan tehdä isona. Diplomi-insinööri vaikutti sopivan yleispätevältä tutkinnolta. En opintoja aloittaessani osannut aavistaa, mitkä ovat ne asiat, jotka tästä yliopistosta tekevät minulle merkityksellisen. Mitkä ovat ne asiat, jotka oikeasti muuttavat elämäni suunnan.

Ne ovat Aallon poikkitieteellisyys ja opiskelijatoiminta.

Poikkitieteellisyyden merkitys kasvaa työelämässä. On entistä tärkeämpää ymmärtää eri aloja ja osata työskennellä erilaisten ihmisten kanssa. Poikkitieteellisellä yhteistyöllä ratkaistaan maailman isoimpia ongelmia. Aalto tarjoaa mahdollisuuksia poikkitieteellisiin opintoihin, mutta se ei ole itsestäänselvyys. Opiskelija, kaikki riippuu sinun omista valinnoistasi. Mieti siis rohkeasti, mitä kursseja valitset.

Vapaaehtoisesti työskentelevät Aallon opiskelijat tekevät valtavasti hommia, jotka muuttavat niin yksittäisten ihmisten elämiä, Aaltoa, Suomea kuin koko maailmaakin. Opiskelijatoiminta on vastapainoa opinnoille, mutta se myös opettaa paljon sellaista, mitä kursseilla voi olla vaikeaa oppia. Itse olen esimerkiksi oppinut projektien ja ihmisten johtamista, esiintymistä sekä sen, että kun on sopiva tiimi ja riittävästi intoa, niin mikä tahansa on mahdollista. Aaltoyhteisössä valtava määrä mahdollisuuksia löytää oma paikkansa. Niitä kannattaa etsiä.

Näitä kahta asiaa yhdistää se, että ne vaativat omaa aktiivisuutta. Ne vaativat sitä, että mietit, mikä sinulle on tärkeää. Et ole tässä yliopistossa vain tutkintoa varten. Olet täällä itseäsi ja loppuelämääsi varten. Älä liikaa kuuntele muiden ohjeita siitä, mitä sinun tulisi tehdä. Mieti, mitkä ovat ne asiat, joissa haluat kehittyä, tai jotka haluat kokea. Aaltoyhteisö tarjoaa valtavasti vaihtoehtoja niin opinnoissa kuin vapaa-ajallakin. Tartu niihin!

Tervetuloa ylioppilaskuntaan ja Aaltoon!

 

Milja Asikainen

AYY:n hallituksen puheenjohtaja

Fuksi 2010

teekkarielamaa2016-107

Fuksit kertovat syistään tulla Aaltoon opiskelemaan

 

Creating spaces where work and emotions flourish

07.9.2016, essipuustinen

We are living exciting times at Tieto. Not only do we have a new strategy and a new organizational structure, but we are also about to move to our new office in Keilalahti, Espoo, Finland.

The move itself will take place during the latter part of this year but we are already working full speed on the project. This is no ordinary move at all. We do not even call it relocation. For us, it is very much an experience project.

I have been working with employee experience (EX) for the last year and a half, striving to enhance our employees’ daily experiences. We have been fixing small things that have a big impact on atmosphere and feelings. It has been truly awarding to see how much we have gained through small changes. Just to mention a few, we’ve emphasized values like positiveness, collaboration, openness, and inspiration.

I am very proud that our organization has had the courage to talk about emotions and stress their importance. Why courage? Because I feel that it’s common to try to separate emotions from work. As we discuss happiness, anger, frustration, passion and curiosity openly, we acknowledge the importance of psychology and, even more importantly, the positive psychology.

There is indeed scientific evidence that positive emotions expand our vision. They help us observe the surroundings, see the big picture, and connect the dots. Positivity and openness help us tremendously – they boost health, foster relationships and build trust among colleagues. In contrast, negative emotions narrow our minds.

But what has that all to do with the new head office? The positive emotions we create in our new space – for employees, partners, customers and visitors alike – is extremely important. We are aiming for a true “WOW” effect by mixing a cool space, nice and functional furniture and new ways of working.

Our ambitious goal is to create an environment that supports our work, roles, strategic goals and ecosystem thinking in a way that increases positive emotions while decreasing the negative ones. On each floor, the new office will have different areas for communication, collaboration, concentration and chilling out. Our employees can choose an area that best fits them and their work. Moreover, the floor plan brings people together and thus beefs up collaboration and innovation.

We are currently conducting a workshop on having different work areas and creating an understanding of one’s “daily flow at the office”. In our next phase, we will continue with workshops for our line managers. We will also discuss our behavior more deeply and learn how to lead teams and people in the new ways of working.

I gladly invite you to participate in our transformation journey, and come to visit our new head office in the fall.

Sophia Boleckis
Head of Employee engagement, Tieto 

Into ja himo – opetuksen kehittämistä PedaForum-päivillä

05.9.2016,
Kuva: Jyväskylän yliopisto

Kuva: Jyväskylän yliopisto

PedaForum-päivät kokoavat yhteen opetuksen kehittämisestä kiinnostuneita korkeakoulukentän ihmisiä kerran vuodessa. Tapahtuma on aina yksi vuoden kohokohdista, sillä siellä saa kuulla muiden paikkakuntien uusimmat onnistumiset sekä kriittistä pohdintaa ja tutkimustuloksia pedagogiikkaan, yliopistojen johtamiseen ja kehittämiseen liittyen. Tänä vuonna Jyväskylässä teemana oli Into ja himo – Hyvinvoiva kampus. Kävimme kaikki hieman eri ohjelmanumeroissa, joten saimmekin neljä eri näkökulmaa teille kerrottavaksi. Kiitokset järjestelytiimille ja innostaville puhujille! Tapahtuman blogista löytyy iso määrä opiskelijoiden kurssityönä toteuttamia esittelyjä ja haastatteluja konferenssin aiheista.

Mikko

Olin myös ensimmäistä kertaa PedaForumissa. Päällimmäisenä konferenssista jäi mieleen innostuneisuus ja sitoutuneisuus opetuksen kehittämistä kohtaan. Oli hienoa saada näkökulmaa oman yliopiston puolelta siihen, miten oppimiseen panostetaan. Teemaryhmistä ja työpajoista sai uutta tietoa ja inspiraatiota meillekin käyttöön, mutta minulle kenties tärkein puoli tapahtumassa oli tavata oman yliopistomme opetuksen kehittämisestä innostuneita tyyppejä. Inspiroivan ympäristön vaikutuksesta siellä ajautui helposti keskusteluihin, joissa ei kokouksissa ja tapaamisissa niin helposti ajaudu! Edistimme keskusteluilla A!OLE-projektin kokonaisvisiota Aallon sähköisesta oppimisesta, käsittelimme Success of Students -strategia-aloitteen next steppejä ja levitimme tietoa hyvistä käytännöistä kurssien yritysyhteistyön suhteen. Tärkeitä juttuja!

Nosto ohjelmasta: Itä-Suomen yliopiston vetämä työpaja  flipped classroom -menetelmän hyödyntämisessä opetuksesta. Aaltoon kaivattaisiin samaa asennetta, että kursseja lähdetään flippaamaan pedagogiikka edellä, ei sähköiset työkalut edellä: “laitetaan kurssi nettiin kun meillä on nämä työkalut!”

Elina

Oma osallistumiseni pedaForumissa jäi valitettavan vähäiseksi aikataulupaineiden takia. Pettymyksekseni en esimerkiksi päässyt osallistumaan Tarja Pääjoen puheenjohtamaan ”Hyvinvointia oppimiseen taiteesta” – työpajaan, joka olisi ollut varmasti kiinnostava katsaus taidelähtöiseen pedagogiikkaan korkeakouluympäristössä. Sen sijaan pääsin tutustumaan opinto-ohjaukseen ja opetuksen laadun mittaamiseen korkeakouluissa, molemman mielenkiintoisia aiheita.

Ehkäpä parasta PedaForumissa kuitekin oli se, kuinka tapahtuma kokosi opetuksesta kiinnostuneet yhteen paikkaan. Innostunut ilmapiiri tarttui nopeasti minuunkin, kunpa opetuksesta ja sen parantamisesta puhuminen olisi aina näin motivoitunutta. Oli myös todella virkistävää päästä puhumaan Aallon henkilökunnan kanssa kokoushuoneiden ulkopuolella, jossa asioista pystyy puhumaan vapaammin.

Elli

Osallistuin PedaForumiin ensimmäistä kertaa, ja päivistä jäi todella hyvä fiilis. Oli aivan mahtavaa tavata opetuksen kehittämisesti innostuneita ”peda-ihmisiä”. Alla on koostettuna ensikertalaisen huomioita tapahtumasta:

PedaPorum koostui teematyöryhmistä ja työpajoista. Osallistuin itse ainoastaan teematyöryhmiin, jossa eri korkeakoulujen edustajat kertoivat omista toimivista käytännöistään tai tutkimuksistaan. Esitelmät olivat itsessään mielenkiintoisia. OKM:n rahoituksen tarkemmassa syynäyksessä tuli näkyväksi, miten heikosti se kannustaa (yksittäistä) opettajaa kehittämään opetustaan. Parasta antia olivat kuitenkin ehdottomasti keskustelut esitysten jälkeen. Niistä sai napattua hyviä ideoita ylös, esimerkiksi miten yliopisto toimii yhdessä opiskelijoiden kanssa palautteen keruussa ja siihen reagoimisessa tai kuinka epäformaalimpi palautteenanto onnistuu yhteistyössä ainejärjestön ja laitoksen välillä.

Oli positiivista huomata, kuinka samanlaisten ongelmien kanssa kaikki korkeakoulut painivat. Maisteritutoroinnissa on haasteita myös muilla. Miten järjestää uusille maisteriopiskelijoille tarkoituksenmukaista ja heidät saavuttavaa tutorointia? Opiskelijapalautteen keräämisen haasteet ovat myös muilla samankaltaisia eli palautteenkeruujärjestelmä on kunnossa, mutta vastausten saaminen ja niiden systemaattinen hyödyntäminen eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Yksittäisenä asiana jäi mieleen Jyväskylän yliopiston tekemä pitkäjänteinen, tutkimukseen ja suuriin panostuksiin perustuva hyvinvointityö ja Opiskelijan kompassi –työkalu. Opiskelijan Kompassin tavoitteena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja itsetuntemusta sekä ehkäistä stressiä, ahdistusta ja alakuloa. Se on nettipohjainen, mutta opiskelijat, joilla on myös kontaktitapaamisia, ovat hyötyneet siitä eniten. Tämän tapaiselle interventiolle olisi varmasti tarvetta myös muualla.

PedaForum: nähdään ensi vuonna uudestaan!

Susanna

Oli hienoa olla takaisin Jyväskylässä katsomassa miten hyvinvointityö on siellä edistynyt, koska olin aiemmin tekemässä sitä itse. Tämän vuoden PedaForum oli ensimmäinen, jossa ei enää kuulunut negatiivissävytteisiä pohdintoja siitä kuuluuko opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen ollenkaan yliopistoille. Kehitystä on todellakin tapahtunut! Pidin myös esitelmän opiskelijoiden kiinnittymisestä Aalto-yliopistossa. Sain ihan aiheellisen muistutuksen siitä, että emme voi ottaa itsestäänselvyytenä kaikkien yhteisön osapuolten tietävän opiskelukyvyn ylläpitämisen mekanismeja ja kiinnittymisen edellytyksiä, vaan myös tiedonjaon näistä asioista on oltava jatkuvaa.

Mitä Aalto voisi oppia: Hyvinvointityö vaatii pitkäjännitteistä, koko yhteisön tietoisuuden tason nostamista. Esimerkiksi Oulun ja Jyväskylän kehitystyöhön kannattaa perehtyä.

Tässä vielä linkki pitämääni presikseen.

Opiskelijat yleiseen asumistukeen 1.8.2017 – kiitos hallitus!

02.9.2016,

Opiskelijoiden siirtymisestä yleiseen asumistukeen 1.8.2017 alkaen ilmoitettiin budjettiriihestä 1.9.2016. Tämä on hieno uutinen kaikkien koulutus- ja opintotukileikkausten keskellä. Siirto yleiseen asumistukeen on AYY:n tavoitteiden mukainen. Viime syksynä AYY uudisti toimeentulolinjapaperiaan ja päätti tavoitella yleiseen asumistukeen siirtymistä. Suomen ylioppilaskuntien liittokokouksessa 2015 ajoimme aktiivisesti SYL:n linjapaperiin kirjausta opiskelijoiden siirtämisestä yleisen asumistuen piiriin. SYL ja ylioppilaskunnat vaikuttivat, ja nyt siirto sinetöitiin.

Yleinen asumistuki kohdistuu pääsääntöisesti sitä eniten tarvitseville. Nykyinen asumistuki on ollut etenkin pääkaupunkiseudulla riittämätön, jos ei ole saanut opiskelija-asuntoa. Täysin auvoinen ei yleinen asumistukikaan ole. Kelan arvioiden mukaan noin 100 000 opiskelijan asumisen tuki nousee, mutta osalla tuki pienenee ja iso ryhmä menettää asumisen tukensa siirron jälkeen kokonaan. Tuki kohdistuu jatkossa tarkemmin niille, joilla on kaikista heikoin toimeentulo. Siinä missä asumislisä on yksilökohtainen, on asumistuki ruokakuntakohtainen. Esimerkiksi, jos puolisolla on suuremmat tulot, saattaa asumisen tuki lakata. Opiskelijoiden pitkäaikainen tavoite on kuitenkin, että myös yleinen asumistuki olisi yksilökohtainen.

Opintotuen asumislisää ei ole korotettu sitten vuoden 2005. Yleinen vuokrataso on samaan aikaan noussut noin 3 prosenttia vuosittain. Asumislisä on jäänyt vuokrakehityksestä auttamattomasti jälkeen ja käytännössä leikkaantunut. Lukuvuonna 2014­­-2015 Uudellamaalla opintotuen asumislisä kattoi keskimäärin vain 48 % vuokrasta. Yleinen asumistuki on kuntaryhmäkohtainen eli tuen taso riippuu asuinalueesta. Käytännössä se tarkoittaa, että pääkaupunkiseudulla on mahdollisuus korkeampaan asumistukeen. Yleinen asumistuki on sidottu vuosittain tarkistettavaan vuokraindeksiin, joka tosin on nyt jäädytetty. Lisäksi yleistä asumistukea on mahdollista saada ympärivuotisesti.

Vaikka huonojakin puolia on, on yleinen asumistuki kuitenkin hieno juttu. Ylioppilaskunnat ovat katsoneet, että se on kokonaisuutena hyvä ratkaisu opiskelijan toimeentuloa helpottamaan. Se on myös edunvalvonnallinen voitto – ylioppilasliikkeessä on edelleen voimaa, tekemisen meininkiä ja aito pyrkimys opiskelijan parempaan huomiseen. (Elli-Noora Kaurila)

Yleiseen asumistukeen siirtymisen ohella hallitus päätti budjettiriihen asuntopaketissa helpottaa kohtuuhintaista asuntotuotantoa: korkotukilainan omavastuukorko puolitetaan ja erityisryhmien investointiavustuksen myöntämisvaltuutta korotetaan. Näistä muutoksista on apua, kun AYY pyrkii rakentamaan merkittävästi lisää opiskelija-asuntoja lähivuosina. (Lauri Lehtoruusu)

Day 7 with Tsinghua: Finnish business and farewell to our friends

31.8.2016,

Theme for the last day of Tsinghua University student visit was Finnish companies and business. We visited Metso, a big Finnish exchange-listed machinery company serving eg. mining, construction, oil and gas, pulp, paper and process industries and Supercell, a successful gaming company behind HayDay and Clash of Clans. The day was concluded by a happy farewell dinner with our friends.

Our visit at Metso began with a bus ride to Metso Flow Control facility at Hakkila, Vantaa where the primary manufacturing focus is on valves. We were welcomed by the Head of Offering Management Taina Rajala who introduced us to the company.

The visit continued with an interesting tour at the manufacturing floor. Robots picking up components to be assembled into products verified the vision of a modern and progressive facility and company. One other thing that really caught our Chinese friends’ attention was the safety of all personnel, which was visible all around the facility. Even though most of our group weren’t previously familiar with the technology, there was a great deal of interesting things to see. It was our common opinion that Metso would certainly be an interesting and attractive employer.

Our visitor group at Metso Flow Control facility in Vantaa. Safety first!

Our visitor group at Metso Flow Control facility in Vantaa. Safety first!

After Metso we visited Supercell at their HQ in Ruoholahti. This was one of the most anticipated visits for our guests and they had a lot of user feedback and suggestions about the successful Clash Royale mobile game. During the visit we were told about the ideology around which the whole company is built: best people make best games. It was interesting to see the freedom and independence of the Supercell. For example the CEO Ilkka Paananen has little power on what the teams decide to do and people are free to switch teams. We want to thank our AYY board alumni Janne Peltola for hosting the visit!

CEO Ilkka Paananen was also one of the founding members of the hugely successful and international Slush startup event so it was only natural to invite Slush members Josefiina Kotilainen and Olga Balakina along to tell our guests what it is all about. The Aalto University Startup ecosystem intrigued us a lot and our Chinese friends found it especially interesting how large portion of it is accomplished volunteers and students.

Taste of super awesome mobile gaming atmosphere at Supercell!

Taste of super awesome mobile gaming atmosphere at Supercell!

In the evening we had to bid our dear friends farewell. We had a nice dinner and finnish dishes including roast reindeer, meatballs and salmon. The entire week was over very fast with interesting program and interesting people. It was very nice to get to know our guests and to know that the connection between us and our student unions will last.

AYY would like to thank Tsinghua Student Union for precious gifts and our partner Metso for support!

Huolehtikaa omista työuristanne!

29.8.2016,

Helsingin Sanomat ansioitui maanantaina 29.8. päivä seuraamalla opintoaikojen lyhentävien toimenpiteiden onnistumista. Samaa analyysiä olemme odottaneet OKM:ltä ja Kelalta joka kerta, kun he ovat päättäneet muuttaa opintotuen ehtoja tai patistaa yliopistoja tiivistämään tutkintoja tavalla tai toisella.
Tällä hetkellä viiden vuoden tavoiteajassa valmistuu vain noin viidennes opiskelijoista. Tätä mantraa ylipitkistä opintoajoista on hoettu vuosikymmeniä ja tällä hetkellä se on Sipilän hallituksen ohjelmassakin kiertoilmaisulla ”Pidennetään työuria alkupäästä”. Tavoitehan on ihan kaunis, mutta kestää todella vähän kriittistä arviointia. Valitettavan usein keskustelu jämähtää opiskelijoiden (tai yliopistojen) syyllistämiseen, eikä johda parempaan maailmaan tai edes opiskelukokemukseen.

Kokosimme listan asioista, joista pitää päästä yli ennen kuin pääsemme oikeasti puhumaan paremmista opinnoista ja työllistymisestä:

1. Siivotaan tilastot. On turha kauhistella opintoaikoja, jos ei oteta huomioon todellista opiskeluaikaa ja systeemin ominaisuuksia. Todellista pituutta ei voi laskea aloitusvuodesta, vaan läsnäololukukausina.

2. Lisäksi pitäisi päästä kiinni siihen joukkoon, joka edes aikoo opiskella kokonaista tutkintoa suunnilleen täysipäiväisesti. On turha laskea mukaan ihmisiä, jotka ovat nimellisesti tutkinto-opiskelijoita, mutta kirjoilla todellisuudessa täydennyskouluttajina tai muuten tekemässä opintoja osa-aikaisesti.

3. Opiskelijat ovat jo yhtä aikaa töissä, eli työurat ovat jo hyvällä alulla opiskeluaikana. Teoreettisesti korkeakouluopiskelijat menisivät sitten korkeamman palkan töihin valmistuttuaan, mutta kyllä jokainen yksilö ihan itsenäisesti arvioi kannattaako papereita ottaa ulos jos niitä töitä ei ole vielä näköpiirissä. Hyvä yleinen taloustilanne olisi tehokkain tapa saada ihmisiä ulos yliopistosta.

4. Voitaisiinko myöntää, että kaikki tutkinnot eivät vielä edelleenkään ole viiden vuoden opintoja? Jos tietyn koulutusalan tai –ohjelman keskimääräinen opiskeluaika ei ole lähelläkään viittä vuotta, vaikka laissa asia on ollut niin jo iät ja ajat, vika ei välttämättä ole opiskelijassa tai opinnoissa, vaan laissa. On kohtuutonta vyöryttää opintotuen kiristyksillä vastuuta opiskelijalle, jos esimerkiksi arkkitehdin tutkinto on täysin mahdotonta suorittaa viidessä vuodessa.

5. Opiskelukyvyn ylläpito pidentää työuria paremmin kuin kiristykset. Kellään ei ole varaa siihen, että ihmiset voivat pahoin kesken työuran tai jäävät aikaisin pois. Jos opinnot venyvät puolella vuodella tai vuodella, mutta sillä vältytään kesken työuran usean vuoden työkyvyttömyydeltä, kokonaisuus jää reilusti positiivisen puolelle.

6. Lopulta kyse on yksilöllisistä elämäntilanteista, ja tulisi luottaa siihen, että ihmiset osaavat itse arvioida miten haluavat opintonsa, työnsä ja elämänsä rytmittää. Opintotukea on jo rajallinen määrä, opiskeluaikaa on rajallinen määrä ja ihmisillä usein on aika sisäsyntyinen halu eteenpäin elämässä.

”Itse suunnittelin opintoni alusta asti siten, että suorittaisin noin 45-50 noppaa vuodessa (joskus enemmän, joskus vähemmän). Näin valmistuu noin kuudessa vuodessa, kelan tuet juoksee, työmäärä pysyy inhimillisenä ja ehtii tekemään muutakin jännää kuin opiskella. Eli kyllä minun kohdallani ainakin voi syyttää tavoitteenasetantaa, jossa se formaali koulutus ei ollut ainoa asia mitä yliopistoajaltani halusin!” Jori Jämsä, tekniikan alan opiskelija

Ehdotammekin, että lyhennettäisiin opintoajoista ainakin sen verran mitä jatkuva keskustelu opintoaikojen lyhentämisestä vie. On täysin järkevää katsoa koulutusohjelmia ja poistaa sieltä käsittämättömyyksiä, jotka vaikeuttavat opintoja, mutta on täysin järjetöntä hokea muodotonta opintojen nopeuttamista yksilöimättä kenen opintojen pitäisi nopeutua ja miksi.

 
Ps. Suomen ylioppilaskuntien liiton 78 tapaa pidentää työuria on edelleen hyvin ajankohtainen listaus:
http://www.syl.fi/2012/01/25/syl-yksi-ei-riita-tarjolla-78-tapaa-pidentaa-tyouria/

 

AYY:n koulutuspoliittinen sektori
Elli, Jimmy, Mikko ja Susanna