Kuten Elli postauksessaan kertoi, AYY:ssa on menossa tiukka linjaustyö. Aalto-linja, eli linjapaperi siitÀ, mitÀ opiskelijat Aallolta haluavat ja mitÀ eivÀt, kaipaa nyt kommentteja koko yhteisöltÀ. Linja perustuu viiteen ylÀtevoitteeseen ja liutaan niitÀ edesauttavia alatavoitteita. Lue siis allaoleva lÀpi, ja kommentoi.
Edustajisto hyvÀksyy lopullisen Aalto-linjan kokouksessaan 18.3.
—
Aalto-linja, eli ylioppilaskunnan toivomuslista Aallolle:
1. Opiskelijat ovat onnellisia
- Opiskelijoiden hyvinvointi on yliopiston keskeinen tulosmittari.
- Yhdistymisvaiheessa ei muodostu vÀliinputoajien sukupolvea, vaan opiskelijat vuosikurssista riippumatta hyötyvÀt Aallon uudistuksista.
- Opinnot on mitoitettu tasapuolisesti ja sisÀllön kuormittavuuden mukaan.
- Opiskelijat saavat viikottaista akateemista ohjausta lÀpi tutkinnon.
- Aalto tarjoaa monipuoliset ja koko yhteisölle yhteiset mahdollisuudet liikuntaan kaikkien kampusten lÀheisyydessÀ.
- Opiskelijoiden vapaaehtoiskulttuuria arvostetaan osana yliopistoyhteisön elÀmÀÀ.
- Opintojen merkkipaaluja, kuten kandidaatiksi valmistumista, arvostetaan juhlallisin menoin.
- Opiskelijat ovat osa akateemista yhteisöÀ, eivÀt yliopiston asiakkaita.
2. Opetus on maailmanluokkaa
- Yliopiston opetus vastaa ja valmentaa globaaleihin haasteisiin, joihin perehdytetÀÀn osana perusopintoja.
- Yliopiston opetus on yhteydessÀ ympÀröivÀÀn yhteiskuntaan.
- Opetusta tarkastellaan ja kehitetÀÀn sekÀ kokonaisuuksina, ettÀ yksittÀisten kurssien osalta.
- OpetusmenetelmÀt ovat innovatiivisia, ja uudet opetuskokeilut ovat toivottavia.
- Opettaja-opiskelija-suhdeluku on ratkaisevasti nykyistÀ parempi, ja mahdollistaa henkilökohtaisen ohjauksen ja palautteen.
- Huippututkimus luo huippuopetusta, opiskelijat osallistuvat tutkimukseen.
- Aallon sisÀinen liikkuvuus toimii yksittÀisten kurssien ja laajempien kokonaisuuksien muodossa.
- Joustava tutkintorakenne mahdollistaa liikkuvuuden, ja kannustaa siihen.
- Tutkintorakenteet suunnitellaan opiskelukeskeisesti niin, ettÀ ne on mahdollista suorittaa tavoiteaikojen puitteissa.
- Tutkinnon kaksiportaisuus tukee liikkuvuutta, erikoistumista ja opintojen sujuvuutta. Kandidaatintutkinnot suunnitellaan toimiviksi kokonaisuuksiksi.
3.  Aalto on kÀyttÀjÀkeskeinen yliopisto
- Aalto-yliopistolla on ulkopuolinen hallitus.
- Ylioppilaskunta on yliopiston vahva, strateginen kumppani.
- Yliopistossa on terve ja avoin palautekulttuuri. Palautetta kerÀtÀÀn ja annetaan kaikilla tasoilla harjoitustöistÀ tutkintoihin.
- Yliopistossa laatu syntyy ensisijaisesti vapaudesta kehittÀÀ omaa toimintaansa, ei keskitetystÀ kontrollista .
- Opiskelijoiden osallistaminen ei ole muodollisen edustuksen varassa. Muodollinen edustus on silti turvattava “pahan pĂ€ivĂ€n varalle”.
- Opiskelijat ovat mukana tilasuunnittelussa.
- Yliopiston tilat ovat ympÀrivuorokautisessa kÀytössÀ opetukseen, opiskeluun ja vapaaehtoistoimintaan.
- IT palvelee opetusta ja tutkimusta, ja kÀyttöpolitiikka heijastaa tÀtÀ periaatetta.
- Joustava tenttiminen, esimerkiksi kattava tenttiakvaariokÀytÀntö, tukee nopeampaa valmistumista.
- Yhden tiskin periaate toimii kaikissa opiskelu- ja IT-palveluissa.
- Yliopisto kannustaa moniÀÀnisyyteen ja kriittisyyteen.
4. KansainvÀlisyys nÀkyy kaikessa
- Englannin asema on vahva, maisterikoulutus on tÀysin englanninkielistÀ.
- Perusopetus tekniikan ja taiteen aloilla on turvattu molemmilla kotimaisilla kielillÀ.
- Kieltenopetuksen tarjontaa lisÀtÀÀn, myös kansainvÀlisille opiskelijoille.
- Kaikkiin tutkintoihin kuuluu pakollinen kansainvÀlistymisjakso.
- Opetushenkilökunnalla on vaatimuksiin nÀhden riittÀvÀ kielitaito.
- Lukukausimaksut eivÀt estÀ kansainvÀlistymistÀ.
- Yliopisto huolehtii osaltaan yhteisön kansainvÀlisistÀ jÀsenistÀ, esimerkiksi jÀrjestÀmÀllÀ kattavat palvelut kansainvÀlisille opiskelijoille ja tutkijoille.
- KansainvÀlisyys nÀkyy ja sallitaan opiskelijaedustuksessa.
- KansainvÀlisten opintojen sisÀllyttÀminen tutkintoon onnistuu helposti.
5.  Alumnit ovat kiinteÀ osa yhteisöÀ
- Valmistuvien työllistymistÀ ja yrittÀjyyttÀ tuetaan opetuksen sisÀllössÀ ja palveluilla
- Alumnipalvelut (esimerkiksi kirjaston kÀyttöoikeus, pysyvÀ sÀhköpostitili ja erilaiset kutsutilaisuudet) yllÀpitÀvÀt kiinteÀÀ suhdetta yliopistoon
- Alumneja hyödynnetÀÀn opetuksessa, tutkimuksessa ja opiskelijoiden ohjauksessa. Jokainen opiskelija tuntee ainakin yhden alansa alumnin.
—
Terkuin,
Atte,
eilen Baijerissa, nyt ItÀmeren aalloilla
ps. Aalto-linjan kannat kannattaa tĂ€ssĂ€ vaiheessa nĂ€hdĂ€ ennen kaikkea keskustelunavauksina, ei ylioppilaskunnan virallisina mielipiteinĂ€ – koska sitĂ€ ne eivĂ€t ole.