Luonnos linjapaperiksi lukukausimaksukokeiluun

(Edit: added English translation to the end of post)

YhÀ tuoreen ylioppilaskunnan linjaustyö jatkuu kiivaalla tahdilla ja yksi ilmassa oleva pallo muiden joukossa on luonnollisesti koulutuksen maksullisuus. Seuraavaan edustajiston kokoukseen tulee pÀÀtettÀvÀksi AYY:n linja lukukausimaksukokeiluun liittyviin asioihin. Lukukausimaksukokeilu on uuden yliopistolain mahdollistama muutaman vuoden testijakso, jonka aikana yliopistot voivat kerÀtÀ lukukausimaksuja EU/ETA-alueiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta vieraskielisissÀ maisteriohjelmissa. Kokeilu kestÀÀ vuodet 2010-2014, mutta Aalto-yliopistossa maksuja aletaan kerÀÀmÀÀn aikaisintaan syksyllÀ 2011 aloittavilta opiskelijoilta. Aalto on ilmoittanut kokeiluun mukaan 46 maisteriohjelmaa, joista tÀydellinen lista löytyy Opetusministeriön sivuilta. Lukukausimaksujen kerÀÀmisen aloittaminen ei ole kuitenkaan aivan suoraviivaista, sillÀ se edellyttÀÀ yliopistolta myös stipendijÀrjestelmÀn luomista kv-opiskelijoille.

Lukukausimaksukokeilun toteuttaminen Aalto-yliopistossa on vielÀ valmistelun alla ja ylioppilaskunnalla on tÀssÀ vaikuttamisen paikka. Alla on kv-sektorin valmistelema luonnos linjapaperiksi, jota on kÀsitelty niin koko edunvalvontasektorin voimin kuin hallituksen aamukoulussakin. Nyt kaivataan tuoretta nÀkemystÀ asiaan ja kaikenlaiset kommentit ovat erittÀin tervetulleita. Hallitus pÀÀttÀÀ pohjaesityksestÀ perjantaina 12.3. ja edustajisto tekee lopullisen pÀÀtöksensÀ 18.3. KiireisestÀ aikataulusta huolimatta kaikki kommentit pyritÀÀn ottamaan huomioon ja erityisesti edustajiston jÀsenet voivat edistÀÀ ÀÀnestÀjiensÀ kantoja kokouksessa.

————

Lukukausimaksukokeilun hyödyt tulee osoittaa

Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan linjapaperi lukukausimaksukokeilusta

Uusi yliopistolaki mahdollistaa lukukausimaksujen kerÀÀmisen EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta lukukausimaksukokeiluun osallistuvissa koulutusohjelmissa. Samanaikaisesti Korkeakoulujen kansainvĂ€listymisstrategia 2009–2015 sekĂ€ Aalto-yliopiston strategia linjaavat kunnianhimoisia tavoitteita entistĂ€ kansainvĂ€lisemmĂ€lle yliopistoyhteisölle. Aalto-yliopisto on ilmoittanut lukukausimaksukokeiluun 46 maisteriohjelmaa.

Ylioppilaskunta on huolissaan yliopiston kansainvÀlisyydestÀ ja monimuotoisuudesta, sillÀ EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevat opiskelijat saattavat kaikkoavat yliopiston kÀytÀviltÀ. AYY haluaa painottaa, ettÀ kansainvÀliset opiskelijat eivÀt ole pelkkÀ kuluerÀ, sillÀ kansainvÀlisyys on yksi huippuyliopiston perusedellytyksistÀ. AYY on skeptinen lukukausimaksujen kerÀÀmisen hyödyllisyydestÀ ja toivoo, ettÀ kokeilun onnistumisesta ja lukukausimaksujen tuomasta lisÀarvosta tehdÀÀn johtopÀÀtökset vasta kokeilun ollessa loppusuoralla.

1. Lukukausimaksukokeilua on arvioitava monipuolisesti ja lÀpinÀkyvÀsti

AYY pitÀÀ tÀrkeÀnÀ, ettÀ lukukausimaksukokeilun muistetaan olevan kokeilu. Lukukausimaksukokeilun tulokset on arvioitava kriittisesti ja lÀpinÀkyvÀsti ennen kuin tehdÀÀn suunnitelmia muista lukukausimaksujen kÀyttöönottoon liittyvistÀ toimenpiteistÀ. Jotta kokeilun arviointi on ylipÀÀnsÀ mahdollista, ei kokeiluun saa sisÀllyttÀÀ muita kuin kokonaan vieraskielisiÀ ohjelmia.

Arvioinnissa on otettava huomioon vÀhintÀÀn seuraavat kriteerit:

  • Aalto-yliopiston kansainvĂ€listymistavoitteet eivĂ€t saa vaarantua ja uusia opiskelijoita pitÀÀ saada monipuolisesti kaikkialta maailmasta.
  • Opiskelijoiden tason on oltava korkea. Maksuilla ei voi kompensoida puutteellisia akateemisia meriittejĂ€.
  • Kaikenlaisista sosiaalisista taustoista tulevien on voitava hakeutua opiskelijoiksi. StipendijĂ€rjestelmĂ€n on taattava, etteivĂ€t maksut estĂ€ ketÀÀn suorittamasta opintoja.
  • Kokeilun taloudellisten vaikutusten arvioinnissa on otettava tĂ€ysimÀÀrĂ€isesti huomioon lukukausimaksujen kerÀÀmisen aiheuttamat kustannukset.
  • Kansallisella tasolla on otettava huomioon kansainvĂ€listen opiskelijoiden merkitys Suomen työmarkkinoilla.

2. Kokeilun on oltava realistinen

Kokeilun tulee antaa mahdollisimman todenmukainen kuva lukukausimaksujen vaikutuksesta. Lukukausimaksujen taso kokeilun aikana ei voi poiketa siitÀ tasosta, mikÀ otettaisiin kÀyttöön, mikÀli kokeilu todettaisiin onnistuneeksi. Saman periaatteen on myös koskettava stipendijÀrjestelmÀÀ, sillÀ muuten kokeilun tulokset ovat arvottomia pitkÀn aikavÀlin vaikutuksia arvioitaessa.

StipendijÀrjestelmÀn on mahdollistettava Suomessa opiskelu myös vÀhÀvaraisille opiskelijoille. TÀmÀn tavoitteen saavuttamiseksi stipendien tulee kattaa lukukausimaksut kokonaan sekÀ tarjota rahaa elÀmiseen.

3. Tarveharkintaisuus stipendijÀrjestelmÀn lÀhtökohdaksi

Stipendit tulee jakaa ensisijaisesti tarveperustaisesti vÀhÀvaraisille opiskelijoille. Stipendin saajia ei tule valita lÀhtömaan taloudellisen tilanteen, vaan henkilökohtaisen varallisuuden perusteella, jotta myös vauraiden maiden vÀhÀvaraisilla opiskelijoilla olisi myös jatkossa mahdollisuus hakeutua Suomeen opiskelemaan.

Opiskelijoiden korkea taso on varmistettava edellyttÀmÀllÀ kaikilta hakijoilta yhtÀlÀisten akateemisten kriteerien tÀyttÀmistÀ, ei opintomenestyksen perusteella jaettavilla stipendeillÀ. StipendejÀ on jaettava kaikille tarvitseville, jotta Aalto-yliopistoon saadaan tasokasta opiskelija-ainesta perhetaustasta ja lÀhtömaasta riippumatta.

4. StipendijÀrjestelmÀ rahoitettava korkeakoulujen varoista

AYY:n mielestÀ stipendijÀrjestelmÀ tulee rahoittaa korkeakoululaitoksen varoilla. Kehitysyhteistyövarojen kÀyttÀminen korkeakoulujen itse asettamien lukukausimaksujen kattamiseen sekÀ aivotuonnin rahoittamiseen ei ole hyvÀksyttÀvÀÀ. Lukukausimaksukokeilu ei saa olla vain kehitysyhteistyömÀÀrÀrahojen siirto korkeakoululaitokselle.

5. Opiskelijoiden yhdenvertaisuudesta ei saa tinkiÀ

LĂ€htökohtana on oltava yhdenvertainen tiedeyhteisö, joka ei tee eroa ”maksavien asiakkaiden” ja tavallisten opiskelijoiden vĂ€lillĂ€. Kaikkien opiskelijoiden koulutukseen on panostettava tasapuolisesti maksutasosta riippumatta.  Koulutusohjelmien ja palvelujen, kuten opintoneuvonnan, laatu ei saa olla riippuvainen siitĂ€, maksavatko opiskelijat lukukausimaksuja vai eivĂ€t.

————

Terkuin,

Jarno

————

Policy paper draft on the tuition fee trial

The policy work of the still new Student Union continues at a rapid pace, and the tuition fees are naturally one matter to discuss. AYY’s policy concerning the tuition fee trial will be decided in the next Representative Council meeting. The tuition fee trial is a period of a few years, enabled by the new Universities Act, during which universities can charge tuition fees in foreign language Master’s Programmes from students coming from outside the EU/ETA countries. The trial will run for the years 2010‒2014, but Aalto University will collect fees from the students who will begin their studies in the autumn of 2011 at the earliest. Aalto has registered 46 Master’s Programmes to the trial. The complete list is available on the website of the Ministry of Education. Introducing tuition fees requires the University to create a grant system for international students.

The implementation of the tuition fee trial in Aalto University is still being prepared and the Student Union now has an opportunity to influence it. Below is the policy paper draft prepared by the sector for international affairs, which has been discussed within the Secretariat and the Board. Now we need fresh views on this matter and all comments are very welcome. The Representative Council will make its final decision on the paper on 18 March.

______________

The benefits of the tuition fee trial must be proved

The Aalto University Student Union’s policy paper on the tuition fee trial

The new Universities Act enables the collection of tuition fees from students from outside the EU/ETA countries in degree programmes which take part in the tuition fee trial. At the same time, the Strategy for the Internationalisation of Higher Education Institutions 2009–2015 and Aalto University’s strategy define ambitious goals for an increasingly international academic community. Aalto University has registered 46 Master’s Programmes to the tuition fee trial.

The Student Union is concerned about the internationality and diversity of the University as students coming from outside the EU/ETA countries might disappear from the halls of the University. AYY would like to emphasise that international students are not only an expense, as internationality is one of the basic conditions of the leading universities. AYY is sceptical about the usefulness of the collection of tuition fees and hopes that the conclusions from the success of the trial and the added value brought by the tuition fees are only drawn when the trial is nearing completion.

1. Balanced and transparent evaluation of the tuition fee trial

AYY considers important that the tuition fee trial is remembered to be only a trial. The results of the tuition fee trial must be assessed critically and transparently before any plans on the following steps are made. In order to make the assessment of the trial possible in the first place, no other than fully foreign language programmes shall be included in the trial.

The assessment must take into account at least the following criteria:

  • Aalto University’s internationalisation goals must not be compromised and the university must continue to receive new students from a variety of countries all over the world.
  • The quality of students must be high. The fees cannot compensate for the lack of academic merits.
  • Students from all kinds of social backgrounds must have access to studies. A grant system must ensure that the payments do not prevent anyone from studying.
  • The administrative expenses caused by the collection of tuition fees must be fully taken into account when evaluating the financial impacts of the trial.
  • At the national level, the importance of international students in the Finnish labour market must be taken into account.

2. The trial has to be realistic

The trial must provide the most accurate picture possible of the impact of tuition fees. The level of tuition fees during the trial can not deviate from the level which will be introduced if the trial is found successful. The same principle should apply to the grant system; otherwise the trial results are worthless when assessing long-term effects.

The grant system must also enable the students of small means to study in Finland. To achieve this goal, the grants must cover the tuition fees completely and provide money for living expenses.

3. The grant system must be needs-based

Grants should be primarily allocated based on the needs of the students of small means. The recipients of the grant should be chosen based on one’s personal wealth instead of the financial situation of the country of origin, so that the students of small means from prosperous countries would also have the possibility to study in Finland in the future.

The high level of students must be ensured by requiring that all applicants meet equal academic criteria, instead of having grants which are based on academic success. Grants must be allocated to all those in need in order to guarantee that Aalto University receives high-quality students.

4. The grant system must be funded from the university budget

In AYY’s opinion, the grant system must be funded from the university budget. Using development cooperation funds to finance brain import and to cover tuition fees set by the universities themselves is not acceptable. The tuition fee trial cannot be a transfer of development cooperation funds to the university system.

5. The equality of students must not be compromised

The starting point must be an equal scientific community which makes no distinction between ”paying customers” and ordinary students. The education of all students must be invested in equally, regardless of payment level. The quality of degree programmes and services, such as study counselling, must not be dependent on whether the students pay tuition fees or not.

—–

With best regards,

Jarno

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *