Opintojen suunnittelu ja kaaosteoria

Inspiroiduin tÀnÀÀn Jyryn blogipostauksesta, jossa esiteltiin tapa visualisoida pakollisten kurssien keskinÀisiÀ riippuvuuksia. Monet ovat erityisesti TKK:lla ja ajoittain HSE:llÀkin törmÀnneet ikÀvÀÀn tilanteeseen, jossa pakolliset kurssit ovat ajallisesti pÀÀllekkÀin tai jopa vÀÀrin pÀin keskenÀÀn. TKK:lta löytyy esimerkkejÀ kokonaisista pÀÀaineista, joita on teoreettisestikin mahdotonta suorittaa viidessÀ vuodessa.

On yleisesti tiedostettu tosiasia, ettÀ olemme kehnoja kerÀÀmÀÀn palautetta ja tunnistamaan emergenttejÀ ongelmia opetussuunnitelmissamme. Emergenssi on kaaos- ja systeemiteorioissa esiintyvÀ ajatus siitÀ, ettÀ systeemin yksittÀisistÀ osista ei voi pÀÀtellÀ, miten niiden vuorovaikutuksista syntyy koko systeemin laajuisia ilmiöitÀ. HyvÀ esimerkki emergenssistÀ on esimerkiksi muurahaispesÀn rakentuminen. Ottaen huomioon, miten kauan (ja vaikealla matematiikalla) emergenssiÀ on tutkittu, ei ole myöskÀÀn mikÀÀn ihme, ettÀ opetussuunnitelman systematisointi on vaikeaa.

TÀmÀn ongelmaan ratkaisuun on kaksi erilaista nÀkökulmaa: voimme joko 1) kehittÀÀ niin hyvÀn moduuli- ja tutkintotason palautejÀrjestelmÀn, ettÀ pystymme huomaamaan ja korjaamaan ongelmat vÀlittömÀsti tai 2) voimme kehittÀÀ suunnattoman laskennallisen hÀrvelin, joka tarkistaa opetusohjelman jo ennen sen julkaisua. EnsimmÀinen on sosiaalisesti haastava projekti, jÀlkimmÀinen puolestaan työmÀÀrÀltÀÀn hÀvytön. KÀytÀnnössÀ kummatkin tarkoittavat omalla tavallaan systeemiajattelun soveltamista opetussuunnitelmatyöhön.

Malli 1) on siinĂ€ mielessĂ€ houkutteleva, ettĂ€ voimme hallinnollisella pÀÀtöksellĂ€ Ratkaista Kaikki Ongelmatℱ. KĂ€ytĂ€nnössĂ€ kuitenkin kattavien palautekanavien luominen on haastavaa: harvat vastaavat kyselylomakkeisiin, useimmat tyytyvĂ€t valittamaan asioista lounaspöydĂ€ssĂ€ kavereille ja niiden harvojen esille tulevien ongelmien ratkaiseminen saattaa osoittautua yllĂ€ttĂ€vĂ€nkin vaikeaksi (tĂ€mĂ€n vuoden osalta juna meni jo ja ensi vuonna asia on jo unohtunut). VielĂ€ haastavampaa on kehittÀÀ sellainen jĂ€rjestelmĂ€ (tai joukko jĂ€rjestelmiĂ€), jota kaikki voivat luontevasti soveltaa työhönsĂ€ ja löytÀÀ vielĂ€pĂ€ aika jĂ€rjestelmĂ€n toteuttamiseen. Asia kytkeytyy laajemminkin Aallon palautekulttuurin kehittymiseen. Haluaisiko joku vinkata minulle tutkijan, joka olisi syventynyt sosiaalisten jĂ€rjestelmien systeemiajatteluun?

Laadin viime kesÀtöinÀni mallin 2) vaatimukset tÀyttÀvÀn virityksen TKK:n orientaatiokurssille ja ymmÀrrÀn varsin hyvin, millainen painajainen kaikkien kaikkeen vaikuttavien tietojen kerÀÀminen ja hahmottaminen on. PelkÀstÀÀn yhden kurssin sisÀisten opetustapahtumien systeemikaavion piirtÀminen oli melko haastavaa, puhumattakaan opetusaikataulujen laskemisesta. Ja tietenkin kaikki asiaan liittyneet tahot toimittivat tiedot eri muodoissa, jolloin pelkÀstÀÀn formaattimuutoksiin upposi suunnaton mÀÀrÀ aikaa. Lopputulos oli kuitenkin varsin mainio apu muuten monimutkaisen kokonaisuuden hallintaan.

Mallissa 2) minua hÀmmentÀÀ se, miten harva tiedekunta tai koulu edes yrittÀÀ soveltaa mitÀÀn muita menetelmiÀ kuin takapuolituntumaa opetussuunnitelman kokoamiseen. Olemmehan kuitenkin yliopistossa, jossa on ainakin neljÀ, todennÀköisesti useampiakin, nÀiden asioiden tutkimiseen erikoistunutta laitosta. Puhumattakaan systeemiajattelusta, jota sovelletaan TKK:lla kaikkeen arkkitehtuurista tietoliikenteeseen.

Haastankin tutkijat, opiskelijat ja opintojen suunnittelijat: miksi meidĂ€n pitĂ€isi suunnata systeemiosaamistamme vain ulkoisiin jĂ€rjestelmiin, kun jo omasta opiskeluympĂ€ristöstĂ€mmekin löytyisi ankarasti systeemiajattelua kaipaavia ongelmia? TĂ€stĂ€ saisi useammankin gradun tai diplomityön


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *