Tonni käteen!

Tadaa: alta löydät Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan tuoreet kannat opintotukijärjestelmän suhteen. Linjapaperi opintotuesta hyväksyttiin viime viikolla edustajiston kokouksessa 18.3. kahden lähetekeskustelun tuloksena.

Mikä mielestäsi näistä kirjauksista on tärkein? Mitä näistä kärjistä AYY:n mielestäsi tulisi ajaa läpi Suomen seuraavaan hallitusohjelmaan? Vai tuntuuko linjapaperi ollenkaan omalta? Kommentit enemmän kuin tervetulleita.

Peace out,

Elli

________________

Tonni käteen! – Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan linjapaperi opintotuesta

Tämän päivän opiskelijan edellytetään samanaikaisesti porskuttavan vaivattomasti usealla elämän eri osa-alueella. Opiskelijoilta vaaditaan täysipäiväistä opiskelua ilman sitä mahdollistavaa opintotukea, työkokemusta jo ennen valmistumista työllistymisen varmistamiseksi ja oman toimeentulon täydentämistä ansiotuloilla. Yhtälö ei toimi. Opintotuen tulee vastata todellisuutta huomioiden opiskelijoiden elämäntilanteen kokonaisuutena.

AYY:N NELJÄ TEESIÄ PAREMMAN OPINTOTUKIJÄRJESTELMÄN PUOLESTA

1) Opintotuen kokonaistason on oltava riittävä – ei keppiä ilman porkkanaa

Täysipäiväisen opiskelun merkittävin todellinen mahdollistaja on elinkustannukset
kattava opintotuki.

Opintosuoritusvaatimusten tulee olla realistisia suhteessa opintotuen tasoon, muuten
kannustavuudeksi tarkoitettu elementti muuttuu hyödyttömäksi opiskelijoiden tippuessa
pois opintotuen piiristä. Suoritusvaatimuksia ei tule korottaa ilman koulutuspoliittisia
uudistuksia ja opintotuen kokonaistason nostamista. Koulutusalakohtaiset erot opintojen
mitoituksissa ovat huomattavia, ja siten joillekin opiskelijaryhmille vähäinenkin
opintosuoritusvaatimusten nosto saattaa muodostua merkittäväksi ongelmaksi.
Vähimmäisopiskelun määritelmä tekisi erilaisten elämäntilanteiden yhdistämisestä
opiskeluun hankalaa, eikä sitä tule ottaa käyttöön.

Opintotuki on sidottava indeksiin ja perheellisten opiskelijoiden opintorahan
huoltajakorotus on otettava käyttöön. Opintotuen tulee mahdollistaa myös alle 18-
vuotiaiden täysipäiväinen opiskelu korkeakoulussa.

2) Opintolainan tulee tavoittaa suurempi osa opiskelijoista, lainan tasoa nostaa ja sen
takaisinmaksun olla oikeudenmukaista

Opintolainan nostamista tulee sujuvoittaa ja sen kokonaistasoa korottaa. Lainaan
liittyvää epävarmuutta tulee pienentää kehittämällä ja parantamalla sen takaisinmaksun
huojennuksia pienituloisten ja vähävaraisten osalta. Nopeasta opiskeluvauhdista
palkitsevia lainaominaisuuksia tulee selkeyttää.

3) Opiskelijoiden asumislisä tulee säilyttää

Opiskelijoiden asumista tulee tukea riittävän opintotuen asumislisän kautta.
Opiskelijoiden mahdollisuus nostaa asumislisää kesäkuukausien aikana tukikuukausia
kuluttamatta on säilytettävä.

Yleinen asumistuki, joka rokottaa asumislisää huomattavasti ankarammin toimeentuloa
täydentävästä työnteosta, ei sovellu korkeakouluopiskelijoiden asumisen tukemiseen.
Nykytasoinen asumislisä tarjoaa riittävän tuen vain harvalle opiskelijalle, mutta on
opiskelijoiden enemmistön osalta huomattavasti toimivampi vaihtoehto yleiseen
asumistukeen verrattuna.

4) Työelämäkokemuksen hankkiminen opiskeluaikana tulee huomioida opintotuessa

Opintotukijärjestelmän tulee tunnustaa työkokemuksen kartuttamisen tärkeys
opiskeluaikana. Oman alan työkokemuksen hankkiminen kehittää työelämän edellyttämiä
tiedollisia ja taidollisia valmiuksia ja on yhteydessä valmistumisen jälkeiseen
työllistymiseen.

Harjoittelu- ja apurahojen tulee olla erillisen tarveharkinnan piirin ulkopuolella ja
tulorajojen riittävän korkealla. Kaksiportaisuuteen opintotuessa ei tule siirtyä ennen kuin
kaksiportaisuus aidosti toteutuu opinnoissa. Opintotuki ei voi olla ainoa keino saavuttaa
koulutuspoliittisia tavoitteita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *