Paikallisesta edunvalvonnasta

Ylioppilaskunnan tĂ€rkein tehtĂ€vĂ€ on kuulemma edunvalvonta – tai kuten se AYY:ssĂ€ halutaan nĂ€hdĂ€, opiskelijan etujen ajaminen osana akateemista yhteisöÀ, sillĂ€ koko yliopiston hyvĂ€ on myös opiskelijan etu. SitĂ€ voi tehdĂ€ kahdella tavalla: reagoiden, puuttuen jo ilmenneisiin epĂ€kohtiin, tai proaktiivisesti, ennakoimalla ja vaikuttamalla siihen, mitĂ€ on tulossa. AYY tekee molempia. Aikaperspektiivin ohella edunvalvontapuuhissa on spatiaalinen ulottuvuus. Vaikuttamisen skaala yltÀÀ yksittĂ€isen opiskelijan myöhĂ€styneestĂ€ tentistĂ€ koko yliopiston kymmenvuotiseen strategiaan (tai oikeastaan hallitusohjelmavaikuttamisen myötĂ€ koko maahan ja maailmaan).

Jos haluaa oikeasti parantaa maailmaa, niin miten tÀllaiseen valtavaan vaikuttamishaitariin tulisi suhtautua? AYY:n lÀhtökohta on lÀheisyysperiaate. Ongelmat kannattaa ratkoa siellÀ, missÀ ne ilmenevÀt. KÀytÀnnössÀ tÀmÀ mobilatfilosofia tarkoittaa sitÀ, ettÀ yksittÀisen kurssin kehittÀminen onnistuu parhaiten proffan ja assarien kautta, kurssien pÀÀllekkÀisyyksien poisto ohjelmista vastaavien kanssa ja koulu- tai tiedekuntatason vaikuttaminen tiedekunnan halloped-vastaavien tai KY:n ja TOKYO:n edunvalvontavastaavien kanssa, sekÀ ruotsinkieliset asiat TF:n kanssa ja englanninkieliset tutkarikomiteassa. AYY:n keskustoimistolla on mahdoton pysyÀ kÀrryillÀ kaikista Aallon opiskelijoiden huolista, joten jo siksikin vaikuttamistyö on syytÀ jalkauttaa kohti toiminnan tasoa.

MitĂ€ AYY:n hallitukselle ja sihteereille sitten enÀÀ jÀÀ tehtĂ€vĂ€ksi? Aika paljon, silloin tĂ€llöin liikaakin. Joskus asiat ovat arkaluontoisia, tai ne eivĂ€t etene paikallisella tasolla. Silloin me jeesaamme, ja tietysti muutenkin aina pyydettĂ€essĂ€. Toisaalta minĂ€, Janne, Juha ja muut pallottelemme yliopistotason ja kansallisen tason kehittĂ€mistĂ€ yhdessĂ€ yliopiston kanssa, ja koitamme pitÀÀ huolen siitĂ€, ettĂ€ edellĂ€ kuvattu prosessi todella pelaa – ettĂ€ opiskelijoilla on vaikuttamiskanavia kaikilla tasoilla, ja ettĂ€ opiskelijoiden ÀÀni kuuluu ja nĂ€kyy kaikessa toiminnassa.

Pelastaako paikallinen eduvalvonta sitten ketÀÀn? EhkĂ€, onnistuneita esimerkkejĂ€ nimittĂ€in on. Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelman valmistelu aiheutti monenlaisia odotuksia ja huolia kemian ja materiaalitieteiden tiedekunnan opiskelijoissa. Vastauksena tĂ€hĂ€n hallopedvastaava Antti Karkola yhdessĂ€ muiden hallopedien ja kiltojen kanssa masinoi kirjallisen kannanoton tiedekunnalle. Kannari paitsi epĂ€ilemĂ€ttĂ€ paransi prosessia, myös omalta osaltaan vaikutti siihen, ettĂ€ KM-tiedekunnan opiskelijaedustus moninkertaistui kertarysĂ€yksellĂ€. Myös maanmittauksen opiskelijat vastasivat kehnosti sujuviin kurssijĂ€rjestelyihin kirjallisella huomautuksella – ja toki valitsivat ensimmĂ€istĂ€ kertaa kymmeniin vuosiin killalle lemmikkiprofessorin, oltermannin. Toisaalla arkkitehtiopiskelijat, joiden pinna on Aallossa ehkĂ€ kiristetty kaikkein tiukimmalle, jĂ€rjestivĂ€t mielenilmauksen hyvinvointinsa puolesta. Tiesitkö sinĂ€, miten kehnosti arkkariopiskelijat voivat? MinĂ€ en, mutta nyt tiedĂ€n, ja haluan, ettĂ€ yliopisto puuttuu asiaan.

Arkkarit ilmaisemassa mieltÀ (kuva: Tuomo NÀrÀnen)

Kannanotot tai mielenosoitukset eivĂ€t toki ole yleensĂ€ tarpeen. Palautetta pitÀÀ kuitenkin antaa niin, ettĂ€ se menee perille. Kaljan ÀÀressĂ€ purnaaminen on terapeuttista, muttei paranna tilannetta – lĂ€hetĂ€ siis lisĂ€ksi sĂ€hköpostia proffalle tai lĂ€himmĂ€lle opintovastaavallesi.  Se mikĂ€ nĂ€yttĂ€ytyy julmana sortona tai epĂ€reiluutena on yleensĂ€ pulaa tiedosta tai resursseista ja korjattavissa. Ja niin joo, muistakaa antaa sitĂ€ hyvÀÀkin palautetta. TĂ€mĂ€ niin sanottu edunvalvonta ei ole vain epĂ€kohdista valittamista vaan yhtĂ€ lailla hyvistĂ€ kĂ€ytĂ€nnöistĂ€ kannustamista ja niihin rohkaisemista. Aallossa on paljon hyvÀÀ opetusta, opiskelijoista vĂ€littĂ€mistĂ€ ja pieniĂ€ tekoja meidĂ€n puolestamme. Ne on syytĂ€ palkita vĂ€hintÀÀn hymyllĂ€ ja kauniilla sanoilla.

tsau,

Atte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *