Valmistaudu arvioimaan

Keltainen lokakuu etenee, ja AYY:n keskustoimisto alkaa asettumaan uuteen kotiinsa LÀmpömiehenkuja 2:n alakerrassa. EnsimmÀiset merkit vuodenvaihteen lÀhestymisestÀkin alkavat nÀkyÀ; yhÀ suurempi osa ajasta menee ensi vuoden suunnitteluun ja valmisteluun. Haku hallitukseen ja muihin luottamuspesteihin on auki, ja ensimmÀiset valtaa hamuavat ovat jo astuneet kaapista. Mieti sinÀkin, mitÀ voisit tehdÀ tÀmÀn yhteisön eteen.

Vaan olitpa sitten ylioppilaskunnassa aktiivi tai et, valmistaudu vaikuttamaan. Opiskelijan nĂ€kökulma kiinnostaa Aaltoa ennennĂ€kemĂ€ttömĂ€llĂ€ tavalla ja opiskelijalta kysytÀÀn kohta joka kÀÀnteessĂ€ jotain. EnsimmĂ€isenĂ€ vastaan tulee tĂ€mĂ€n vuoden lopulla alkava ja yli kevÀÀn jatkuva Aallon opetuksen arviointi (“TEE” eli Teaching evaluation exercise), jossa on pyrkimyksenĂ€ kartoittaa koko Aallon koulutuksen taso koulutusohjelmittain, hieman samaan tapaan kuin tutkimusta arvioitiin vuonna 2009 (jolloin vedettiin lĂ€pi “RAE” eli Research assessment exercise). RAE on todella vaikuttanut Aallon toiminnan suunnitteluun ja ohjaukseen ja resurssien jakoon – oletus on, ettĂ€ myös opetuksen arvioinnin tulokset nĂ€kyvĂ€t opiskelijan arjessa ilman ylimÀÀrĂ€istĂ€ viivettĂ€, vaikkakin varmaan eri mekanismein. TĂ€mĂ€ on myös AYY:n tavoite, samoin kuin rakenteiden muuttaminen niin, ettĂ€ opetuksen arviointi ja kehittĂ€minen on jatkuva ja hyvin resursoitu prosessi jokaisella Aallon alalla. Opetuksen arviointia on meidĂ€n puoleltamme mukana suunnittelemassa Janne, joka kertonee aiheesta mieluusti lisÀÀ.

Yliopiston korvan sÀÀtĂ€minen opiskelijan taajuudelle ei kuitenkaan ole jÀÀmĂ€ssĂ€ tĂ€hĂ€n. Syksyn aikana Aallon johtoryhmĂ€ssĂ€ on pohdittu kiivaasti Aallon menestyksen mittareita. Strategia on, ja tavoitekin (maailmanluokka siis) – mutta mistĂ€ tiedetÀÀn ollaanko sinne matkalla vai ei? TĂ€hĂ€n tarvitaan hyvin valikoitu joukko avainmittareita (tutaksi siis KPI eli “key performance indicator”). Opetuksen osalta nĂ€iden mittareitten joukkoon ollaan mietitty mm. opiskelijatyytyvĂ€isyyttĂ€. Jatkossa Aalto siis seuraisi omaa menestymistÀÀn sen perusteella, mitĂ€ mieltĂ€ opiskelijat opetuksesta, palveluista ja tiloista ovat. KĂ€ytĂ€nnön toteutuksesta ei vielĂ€ olla puhuttu, mutta maailmalta löytynee ihan hyviĂ€ esimerkkejĂ€. Manchesterissahan tĂ€tĂ€ tehtiin jo.

Summa summarum: vastaa kun kysytÀÀn, ja joskus ilmankin. Osallistu opetuksen arviointiin, ja mieti mikĂ€ yliopistossa toimii ja mikĂ€ ei. Asiat menevĂ€t oikeaan suuntaan palautteen avulla, ja kun sitĂ€ kerran kerĂ€tÀÀn, niin sitĂ€ on syytĂ€ antaa. EikĂ€ tĂ€mĂ€ koske vain edellĂ€ mainittuja “isoja” juttuja. Jokaisesta kurssista on syytĂ€ antaa laadukasta palautetta, ja miksei luennoistakin. Ja myös sitĂ€ hyvÀÀ palautetta, eli kiitosta, jota kukaan tuskin tĂ€ssĂ€ maassa saa liikaa. Edelleen työn alla olevissa Oppimisen kulmakivissĂ€kin on tarkoitus korostaa hyvÀÀ palautekulttuuria.

Terkuin uudesta toimistosta,

Atte

ps. kirjoittelin kevÀÀllÀ TKK:n rakenneuudistuksen nÀkymistÀ. Nyt koulu on julkaissut  FAQ-sivuston aiheesta, kannattaa kurkata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *