Aivan aluksi haluaisin kiittää…

… uusia kavereita, järjestötoimintaa, juhlimista, urheilua, työntekoa ja paljon muuta. Nämä asiat tekevät opiskeluajastani monipuolista ja mielenkiintoista. Tosiasiassa olemme täällä kuitenkin ensisijaisesti opiskelemassa. Tämä saattaa joidenkin mielestä kuulostaa ankealta, mutta oppimisen ei tarvitse todellakaan olla kuivaa pakkopullaa. Korkealaatuinen opetus, jota tästäkin yliopistosta löytyy yllin kyllin, on tärkeä osa positiivista oppimiskokemusta ja sitä kautta edellytys mielekkäälle, tehokkaalle ja sujuvalle opiskelulle. Ikävä kyllä Aallon opetuksessa on myös paljon kehitettävää.

Nykyinen kurssipalaute on tilastotieteilijän märkä uni

Tänä vuonna Aallossa kiinnitetään erityisesti huomiota opetukseen mikä sopii meille opiskelijoille erinomaisesti! Aallon opetuksen arviointi on meneillään ja sen tuloksia toivottavasti käytetään konkreettisiin toimiin opetuksen parantamiseksi. Ensi vuonna Aallon painopiste voi olla taas jossain muualla sillä projekteja heilläkin varmasti riittää. Tärkeätä onkin saada Aaltoon pysyvästi istutettua kulttuuri, jossa opetuksen kehittäminen nähdään keskeisenä osana jokapäiväistä yliopiston toimintaa. Opetuksen kehitystä ei myöskään saa jättää Lämpömiehenkujan päälliköiden tehtäväksi sillä etäisyys Aallon johdosta koulun penkille on valitettavan pitkä. Vastuu opetuksesta on toki yliopistolla, mutta opiskelijoilla on erinomaiset mahdollisuudet vaikuttaa opetuksen kehitykseen. Tätä vaikutustyötä voi tehdä monella tavalla: palautetta antamalla, marmattamalla tai kiitosta jakamalla.

Kurssipalautteen antaminen on erinomainen työkalu opetuksen kehittämisessä – kunhan se on toteutettu fiksusti. Taideteollisen korkeakoulun suunnalla, missä ryhmäkoot ovat pieniä ja opettaja – opiskelija suhde on usein läheinen, henkilökohtaisen palautteen antaminen on helppoa ja tuottaa usein tulostakin. Töölössä ja Otaniemessä monen kurssin palaute on puolestaan koostunut monimutkaisesta ja aikaa vievästä webOodi –hirviöstä tai vastaavasta kankeasta tilastollisesta metodista. Aallon palautejärjestelmää ollaan paraikaa uudistamassa yksinkertaisempaan ja käytännöllisempään suuntaan. Toivonkin hartaasti että lähiaikoina antamaani kurssipalautetta käytetään muuhun kuin hienojen koukeroiden tai pylväsdiagrammien piirtämiseen, vaikka ne kuinka normaalijakaumaa noudattaisivatkin. Opiskelijapalaute on oikein toteutettuna erinomainen työkalu kurssien kehittämisessä ja opetuksen suunnittelussa. Virallisten kanavien lisäksi haastaisin opiskelijat antamaan palautetta opettajilleen myös henkilökohtaisesti, esimerkiksi menemällä juttelemaan opettajan kanssa luennon jälkeen.

Toinen, liian usein käytetty palautekanava perustuu valitukseen ja angstailuun. Työläistä, huonosti luennoiduista, tylsistä tai muuten vain ”huonoista” kursseista avaudutaan lounaalla, Facebookissa tai, pahimmassa tapauksessa, suoraan yleisillä sähköpostilistoilla tai keskustelupalstoilla. Marmattamista leimaavat usein liioittelu, katkeruus ja parannusehdotusten puute, jotka eivät yleensä johda mihinkään.

Kolmas ja vaivattomin, mutta samalla vaikealta tuntuva, vaikutuskeino on kiitoksen jakaminen. Aallossa on hyviä opettajia, joiden kuuluu saada kiitosta tekemästään erinomaisesta työstä. Kuinka moni meistä menee hyvän luennon tai erinomaisesti järjestetyn workshopin jälkeen kiittämään luennoitsijaa tai harjoituksen pitäjää? Kiitosta jakamalla jokainen opiskelija voi olla mukana luomassa positiivista oppimisilmapiiriä, jossa opettaja on motivoitunut pitämään korkealaatuista opetusta. Toivoisinkin että sanaa ”kiitos” käytettäisiin vapaammin – ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Haastankin teidät kiittämään opettajaanne seuraavan kerran, kun huomaatte että sille on aihetta. Opetuskulttuurin muutos vaatii pieniä tekoja. Kuten vanha sanonta menee: pienistä puroista syntyy suuri joki.

Vuoden opettajien palkitseminen AYY:n vuosijuhlissa. Oikealta vasemmalle: Petri Lankoski, Mikko Tarkkala, Arvo Vitikainen, Hannele Wallenius, Kimmo Silvonen ja AYY:n kopokaksikko. Kuvasta puuttuu Kemian tekniikan korkeakoulun vuoden opettaja Ville Alopaeus. Kuva: Timo Idänheimo

AYY on vuoden alussa pyrkinyt kantamaan oman kortensa kekoon opetuksen kehittämisessä. AYY:n ensimmäisellä vuosijuhlaviikolla Kauppakorkeakoulun Proffa -ravintolassa järjestetty Professorilounas toi yhteen professoreja ja opiskelijoita jokaisesta Aallon korkeakoulusta. Vapaamuotoinen keskustelu kavensi professorien ja opiskelijoiden välistä kuilua, mikä toivottavasti helpottaa palautteen antamista ja vuorovaikutusta tulevaisuudessa. Lähtipä tilaisuudesta liikkeelle pari konkreettista aloitettakin liittyen opetuksen kehittämiseen! AYY:n vuosijuhlissa puolestaan jaettiin tunnustusta erityisesti opetuksen saralla ansioituneille opettajille Vuoden opettaja -palkinnon muodossa. Kustakin korkeakoulusta palkitut opettajat olivat teidän ehdottamianne esimerkkejä inspiroivasta ja opiskelijalähtöisestä opetuksesta. Sekä Professorilounaasta että Vuoden opettaja –palkinnoista tulee toivottavasti tulevaisuudessa perinteitä, joiden kautta opetuksen laatua saadaan parannettua askel askeleelta.

Opetuksen kehittäminen on yhtä lailla opiskelijan ja yliopiston asia. Pienillä teoilla saamme toivottavasti tehtyä opiskelijan arjesta mielekkäämpää!

Muistakaa ne kiitokset,

Arjo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *