Tekniikan ja kauppatieteen kanditutkintojen ajallinen rakenne

TeesitiivistelmÀ:

  1. Perusopinnot ja pÀÀainekurssit (sekÀ kauppiksella menetelmÀopinnot) voitava suorittaa kahdessa lukuvuodessa.
  2. Sivuaine voitava suorittaa yhdessÀ lukuvuodessa.
  3. Vaihto voitava lukea sivuaineeksi.
  4. PÀÀosan kursseista oltava yhden periodin mittaisia.

Rakenteita ja haasteita

Aallon kauppakorkeakoulussa ja tekniikan korkeakouluissa kandidaattiohjelmien uudistukset etenevÀt ja tulevat kÀytÀntöön syksystÀ 2013 alkaen. Tutkintorakenteet on saatu jo kasaan ja ne ovat seuraavanlaiset:

Tekniikan korkeakoulujen kanditutkinnon rakenne:
65-70op perusopinnot
55-50op pÀÀainekurssit
10op kandityö
20-25op sivuaine
30-25op vapaat

Kauppatieteen kanditutkinnon rakenne:
60op perusopinnot
12op menetelmÀopinnot
18op kieliopinnot
24op pÀÀainekurssit
12op kandityö + 6op capstone-kurssi
24-30op sivuaine
24-18op vapaat

SelkeÀt paketit, vaan miten nÀmÀ opinnot jaettaisiin sujuvasti kolmelle vuodelle? MeillÀ on muutama haaste ratkaistavaksi:

  1. Mahdollistetaan kandiksi valmistuminen kolmessa vuodessa.
  2. Tasainen kuormitus koko opiskeluajalle.
  3. Kurssit eivÀt saa mennÀ pÀÀllekkÀin.
  4. Vaihto ei saa hidastaa valmistumista.
  5. Kurssien muodostettava helposti hallittavan johdonmukaisen kokonaisuuden.

Yksinkertaisuudessaan nÀmÀ haasteet ratkeavat keskitetyllÀ opetuksen suunnittelulla ja hyvÀllÀ opintojen ohjauksella.

Helpommin sanottu kuin tehty

KauppatieteissÀ tuntuvat asiat olevan nykyisellÀÀn verraten hyvin. Tekniikan puolella löytyy vaihtelua laidasta laitaan. Ei ole erityisen poikkeuksellista, ettÀ opiskelija joutuu lukemaan saman aiheen esitieto- ja syventÀvÀÀ kurssia yhtÀ aikaa, jos tÀhtÀimessÀ on vaihtoon lÀhtö ja kandidaatin tutkinnon suorittaminen kolmessa vuodessa. Kurssit eivÀt jakaannu tasaisesti, jolloin suoritettavaa yhden lukukauden aikana saattaa olla reilusti yli 30 op.

Hyvin yleistĂ€ on, ettĂ€ kurssien opetus jĂ€rjestetÀÀn pÀÀllekkĂ€isinĂ€ ajankohtina – pÀÀsÀÀntöisesti tiistaisin ja torstaisin klo 10–14.  Perusopinnot ja pÀÀainekurssit loksatavat yleensĂ€ hyvin yhteen, mutta auta armias, kun palapeliin pitÀÀ sovittaa vielĂ€ sivuaine- ja vapaavalinnaiset kurssit. Puhumattakaan paikan löytĂ€misestĂ€ opiskelijavaihdolle.

Asiaa eivÀt helpota myöskÀÀn 3op puolen vuoden kurssit. Ne ovat siitÀ kÀteviÀ, ettÀ niitÀ mahtuu opiskelijan tutkintoon monta ja niihin on helppo sisÀllyttÀÀ paljon kuormaa, kun kurssia on kuitenkin puoli vuotta aikaa opiskella. Onko ihme, jos opiskelijoilla on vaikeuksia hallita aikaansa, kun opiskelee kymmentÀ pÀÀllekkÀistÀ ylikuormittavaa kurssia kerrallaan, jotka ovat toistensa esitietokursseja?

NykyisellÀÀn tekniikan korkeakouluissa tulee kandivaiheessa ns. matikkatyrmÀys, kun kaikilla on ensimmÀisenÀ vuotena vÀh. 20op matematiikkaa. TÀmÀn uskotaan heikentÀvÀn opiskelijoiden motivaatiota ja siten hidastavan valmistumista. Paras motivaatio matematiikan opiskeluun löytynee silloin, kun opiskelija hahmottaa matematiikan yhteyden alaidentiteettiinsÀ. (Tietysti myös hyvÀllÀ oppimiskeskseisellÀ opetuksella on osansa.) MatematiikkatyrmÀykseen onkin Aallossa jo puututtu hyvÀllÀ patenttiratkaisulla: jaetaan matematiikan opetus pitkin viisivuotista opiskelurupeamaa ja opetetaan matematiikkaa silloin, kun sitÀ eniten tarvitsee.

AYY:n koulutuspoliittinen sektori ratkaisee ongelmasi

Perusopinnot ja pÀÀainekurssit (sekÀ kauppiksella menetelmÀopinnot) on voitava suorittaa kahdessa lukuvuodessa. Kandiohjelma voi tÀllöin suunnitella kahdesta ensimmÀisestÀ vuodesta helposti hallittavan johdonmukaisen paketin, jossa on tasainen kuormitus, eikÀ kurssipÀÀllekkÀisyyksiÀ ole.

Jokaiselle opiskelijalle pitÀisi siis tarjota mahdollisuus suorittaa perus- ja pÀÀainekurssit kahdessa vuodessa. VÀhemmÀn yllÀttÀen opiskelijat ovat yksilöitÀ, joilla on erilaisia tarpeita: yksi saattaa olla yksinhuoltaja, kun taas toinen haluaa aloittaa venÀjÀn opinnot ensimmÀisenÀ syksynÀ. Tarve erilaisilla opintopoluille on siis tÀrkeÀ ottaa huomioon.

Sivuaine on voitava suorittaa yhdessÀ lukuvuodessa. Kun perusopinnot ja pÀÀaine ovat takanapÀin, jÀÀ sivuaine kolmannelle vuodelle ainoaksi vÀhemmÀn joustavaksi kokonaisuudeksi. Muut kolmannen vuoden opinnot ovatkin suunniteltavissa sivuaineen ehdoilla.

Kolmas vuosi voi tarjota hyvÀn sauman myös lukukauden mittaiselle vaihdolle. Vaihto on voitava lukea sivuaineeksi. On merkittÀvÀsti kÀtevÀmpÀÀ, ettÀ opiskelija voi lukea vaihdon sivuaineeksi kuin ettÀ vaihdon vuoksi hÀn joutuisi kÀymÀÀn lÀpi hyvÀksilukumenettelyt tai sovittamaan sivuaineensa samalle puolelle vuodelle kandinsa kanssa. Parhaimmillaan kumppanuusyliopistojen kanssa voidaan yhdessÀ kehittÀÀ paikallisia opintoja tÀydentÀviÀ sivuainekokonaisuuksia.

PÀÀosan kursseista on oltava yhden periodin mittaisia. Opiskelijan (etenkin kaltaiseni putkiaivon) on sitÀ helpompi keskittyÀ opintoihin, mitÀ vÀhemmÀn kursseja hÀnellÀ on menossa samanaikaisesti. Jos kurssit ovat lÀhtökohtaisesti yhden periodin mittaisia, ei niitÀ helposti satu edes viittÀ kerrallaan. Samalla opiskelijan tentti- ja DL-kuormaa jaettaisiin tasaisemmin koko vuodelle II- ja IV-periodien tenttijaksojen sijaan.

NÀillÀ evÀillÀ voitaisiin tekniikan ja kauppatieteen kandiopintoja sujuvoittaa. Mainitsemani ajatukset eivÀt ole erityisen mullistavia. TÀllainen jÀrjestely on jo olemassa Suomen onnellisimmilla kauppatieteen kandiopiskelijoilla, Aalto ECON:n Mikkelin kampuksen kansainvÀlisen liiketoiminnan kandiohjelmassa. Kauppis on muutenkin asian suhteen verrattaen hyvÀ mesta.

MiltÀpÀ tÀllainen jÀrjestely vaikuttaisi? Voisiko samantyyppisiÀ jÀrjestelyitÀ soveltaa ARTS:n kandiohjelmissa? Jaa ajatuksesi kommenteissa tai AYY:n koulutuspoliittisessa yhteisössÀ.

Juho Salmi
juho.salmi@ayy.fi
+358 40 537 7012
hallituksen jÀsen, koulutuspolitiikka
styrelsemedlem, högskolepolitik
Member of the Board, Academic Affairs and Education Policy

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *