Ohjauksen akateeminen kuilu

TÀmÀ artikkeli sai pieneen edunvalvojaan vimman kirjoittaa blogipostauksen ikuisuusaiheesta: opintojen ohjaus.

 

SyntymÀstÀ toisen asteen koulutuksen pÀÀttymiseen saakka pieni ihminen on enemmÀn tai vÀhemmÀn vahvassa vanhempien, opettajien, opinto-ohjaajien ja muiden kasvattajien ohjauksessa.

 

Sitten pieni ihminen pÀÀtyy korkeakouluun, jossa ohjausta saattaa saada, jos sitÀ pyytÀÀ. Harvalla tosin riittÀÀ usko hyödyllisen ohjauksen olemassaoloon. 

 

Ja olenhan niin itsenÀinen Aikuinen, etten mitÀÀn ohjausta tarvitse! EihÀn kukaan muukaan ohjausta tarvitse. Olisihan se noloa, jos minÀ tarvitsisin!

 

Akateeminen vapaus on ihanaa! MitÀ se nyt ikinÀ tarkoittaakaan.

 

Pieni ihminen saattaakin pÀÀtyÀ haahuilemaan opinahjossaan pÀÀmÀÀrÀttömÀsti.

 

Onko tÀmÀ edes oikea ala minulle? Onkohan elÀmÀÀ valmistumisen jÀlkeen?

 

Sitten pieni ihminen pÀÀtyy työelÀmÀÀn. ElÀmÀ on jÀlleen helppoa: saa olla jatkuvassa työnohjauksessa. EipÀ yritys oikein selviÀisi, jos ei osaisi ohjata työntekijöidensÀ työtÀ.

 

Onko johdonmukaista, ettÀ korkeakouluopiskelu on ainoa* etappi elÀmÀssÀ, jolloin ei saa työlleen/opinnoilleen hyvÀÀ ohjausta? Ohjauksen ei tietenkÀÀn tarvitse tarkoittaa koulumaisuutta, vaan se voi muistuttaa enemmÀn sparrausta tai valmennusta akateemisessa kontekstissa.

 

Aallon johdossa lÀhes kaikki ovat sisÀistÀneet opinto-ohjauksen merkityksen. Surukseni joudun toteamaan, ettÀ erÀÀt ovat edelleen sitÀ mieltÀ, ettÀ jos ovat yliopistoon tulleet, niin omillaan ovat. EhkÀ OKM:n uusi rahoitusmalli pakottaa viimeinkin etsimÀÀn parhaat keinot opintoaikojen lyhentÀmiseksi.

 

Hyvin alkaneet korkeakouluopinnot johtavat yleensÀ ripeÀÀn valmistumiseen. Siksi uusien opiskelijoiden haltuunottoa ja opintojen ohjausta ei kannata aliarvioida. Kun meillÀ on hyvÀ opintojen ohjaus, kaikki voittavat!

 

PS. Akateeminen vapaus on termi, jota kukaan ei koskaan mÀÀrittele, mutta jolla perustellaan yliopistojen (epÀjohdonmukaista) toimintaa. Jos kaikki todella voisivat tutkia, opettaa ja opiskella (sekÀ ajatella) mitÀ tahansa, niin hienoahan se olisi! Maailma vain sattuu toimimaan niin, ettÀ tutkintoja pitÀisi jopa tÀstÀ opinahjosta puskea ulos.

 

* Saivarrellakseni totean, ettÀ kyllÀhÀn esim. yrittÀjien ja yritysten ylimmÀn johdon voi olla aavistuksen vaikea saada työlleen ohjausta.

 

Juho Salmi
hallituksen jÀsen, koulutuspolitiikkaa ja kaikkee muuta siistii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *