Suomen hallitus voisi johtaa koulutuspolitiikkaa paremminkin

Eilen hallituspuolueet julkistivat vuoden 2014 budjettiesityksen. Opiskelijoiden kannalta eniten ovat puhuttaneet muutokset opintotukeen, mutta paljon muutakin esitetÀÀn muutettavaksi. Tavoitteena on ratkaista kestÀvyysvaje. Se on oikein. Maan hallituksen kuuluukin työskennellÀ menojen ja tulojen tasapainottamiseksi.

Sitten tulee mutta. Koska tavoitteet valmistellaan salassa ja niitĂ€ tehtaillaan kerralla suuri mÀÀrĂ€, niiden tehokkuutta eivĂ€t arvio sen enempÀÀ lobbarit, kansalaisjĂ€rjestöt kuin riippumattomat tutkijatkaan. Joukossa on tĂ€llĂ€kin kertaa paljon pieniĂ€ opiskelijoita koskevia uudistuksia, jotka eivĂ€t ole taloutta tasapainottavia, sillĂ€ ne eivĂ€t tuo valtion kassaan mitÀÀn, mutta haittaavat kuitenkin pÀÀtöksen kohteita. Oikeaan sÀÀstĂ€miseen olisi helpompi taipua kuin keinoihin, joista tietÀÀ jo etukĂ€teen, etteivĂ€t ne tule toimimaan. Silloin ratkaisevaa ei ole se, ”miten kunnianhimoisesti toimenpiteet suunnitellaan ja pannaan toimeen”, kuten ohjelmassa lukee, vaan se, voivatko ne edes toimia.

Hallitus ei ole ennenkÀÀn onnistunut ohjaamaan suomalaista koulutuspolitiikkaa tavoitteisiin, jos ne eivÀt ole saavutettavissa. Lukukausimaksukokeiluun liittyvÀ byrokratia ja markkinointi tulivat kalliimmaksi yliopistoille kuin siitÀ saatavat tuotot.  Pahimmassa tapauksessa yliopistot joutuvat selvittÀmÀÀn, missÀ maassa hakijan vanhemmat ovat tavanneet voidakseen selvittÀÀ, lasketaanko hakija EU/ETA-alueen ulkopuoliseksi vai ei.

Toinen huonosti kirjoitettu hallitusohjelmatavoite on yliopistojen valintojen uudistus siten, ettÀ pÀÀvalinta varattaisiin ilman korkeakoulupaikkaa oleville. Yliopistojen on kuitenkin kannettava vastuu kaikista opiskelemaan hakijoista. Myös perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan hakijoilla tulee olla realistinen mahdollisuus pÀÀstÀ opiskelemaan. Ei riitÀ ettÀ koulutusalaa vaihtaville tehdÀÀn siirtymÀreittejÀ, vaan pÀÀvalinnan viereen pitÀÀ perustaa uusi vanhojen valintareitti. MikÀÀn ei siis vÀlttÀmÀttÀ muutu, vaikka hankkeeseen ja siihen liittyvÀÀn valintajÀrjestelmÀuudistukseen on budjetoitu 15 miljoonaa euroa. TÀllÀ viikolla yliopistojen opiskelijahallinnon OpintoasiainpÀivillÀ nÀhtyjen esitysten perusteella emme ole saamassa nykyistÀ parempaa valintajÀrjestelmÀÀ, vaan hiukan eri logiikalla toimiva kopio nykyisestÀ jÀrjestelmÀstÀ.

Eilen julkistetussa rakennepoliittisessa ohjelmassa samat ongelmat jatkuvat. SÀÀstöjĂ€ olisi tarkoitus saavuttaa pidentĂ€mĂ€llĂ€ työuria puoli vuotta alkupÀÀstĂ€, joten niiden vaikutus 4,7 prosentin budjettivajeeseen olisi ohjelman mukaan 0,35 prosentin luokkaa. Valtiovarainministeriö on arvioinut budjettivajeen noin 9 miljardin suuruiseksi, joten tuo sÀÀstĂ€ olisi noin 600–700 miljoonaa euroa vuodessa.

sÀÀstö

Ohjelmassa esitettÀvÀt koulutuspoliittiset toimet, jotka pitÀisi kirjoittaa uusiksi, jotta niillÀ saataisiin sÀÀstöjÀ

1. ”Korkeakoulujen tavoitteellisia valmistumisaikoja koskevaa lainsÀÀdĂ€ntöÀ tiukennetaan valmistumisaikojen nopeuttamiseksi.”

TÀssÀ vaiheessa on vaikea sanoa, mitÀ tÀllÀ kirjauksella tarkoitetaan. Valtiolla ei ole keinoja mÀÀrÀtÀ opiskelijoita valmistumaan nopeammin.

2. ”LisĂ€tÀÀn yli 55 opintopistettĂ€ vuodessa suorittavien osuutta korkeakoulujen rahoituksessa.”

TÀmÀn tavoitteen painoarvo on jo nyt 11 % yliopistojen rahoituksesta. Aalto-yliopistossa on arvioitu sen tarkoittavan noin 6000 euroa per opiskelija. Tietoa ei ole, koska se ilmestyi tÀnÀ vuonna yliopistojen rahoitusmalliin. Nyt hallitus haluaisi lisÀtÀ tÀmÀn valtavan elementin painoarvoa ennen kuin sitÀ on ehditty kertaakaan edes vielÀ soveltaa. Liian suuri painoarvo johtaisi opintopisteiden inflaatioon. Jos professori hylkÀÀ jonkun tentin niin, ettÀ opiskelija putoaa alle 55 pisteen siltÀ vuodelta, hÀnen työnantajansa menettÀÀ hÀnen kuukauden palkkaansa vastaavan summan rahaa. TÀtÀ panosta ei ole enÀÀ syytÀ nostaa enempÀÀ, vaan keinojen olisi syytÀ olla monipuolisia. Olemme esittÀneet rahoitusmallia laadittaessa esimerkiksi omalle alalle työllistymisen ja opiskelijapalautteen hyödyntÀmisen ottamista mukaan koulutuksen laadusta palkitsemiseen.

3. ”LisĂ€tÀÀn ylioppilastutkinnon painoa korkeakouluihin sisÀÀn pÀÀsyssĂ€.”

TÀmÀ on ollut jo useammassa ohjelmassa ja kuuluu yliopistojen omaan pÀÀtösvaltaan. Olisi silti hyvÀ, ettÀ se toteutuisi niillÀ aloilla, joissa opiskelijat tekevÀt nykyÀÀn kÀytÀnnössÀ samat kokeet kahdesti, ensin yo-kirjoituksissa, sitten pÀÀsykokeessa.

4. ”Toteutetaan yhdessĂ€ korkeakoulujen valintauudistuksen kanssa hakijasuman purku lisÀÀmĂ€llĂ€ mÀÀrĂ€aikaisesti sisÀÀnottoja erityisesti työelĂ€mĂ€n kannalta keskeisillĂ€ aloilla.”

TÀllÀ on merkitystÀ vain aloilla, joihin oikeasti tulee enemmÀn opiskelijoita, jos sisÀÀnottoa lisÀtÀÀn. Valtiolle se tuottaa tuloja vain, jos nÀmÀ ihmiset työllistyvÀt koulutustaan vastaaviin ammatteihin. Jotta tÀmÀ kirjaus toimisi, sisÀÀnottoa pitÀisi lisÀtÀ nÀmÀ kaksi ehtoa tÀyttÀvissÀ lÀÀketieteen ja oikeustieteen koulutuksessa. Kuitenkin, sisÀÀnotot kuuluvat yliopistojen omaan pÀÀtösvaltaan ja saa nÀhdÀ innostuvatko ko. alat kasvattamaan sisÀÀnottojaan nykyisestÀ. Vanhat merkit nÀyttÀvÀt pÀinvastaista. Opetus- ja kulttuuriministeriö voisi puuttua tÀhÀn jakamalla omaa harkinnanvaraista rahoitusosuuttaan niille yliopistoille, jotka ovat valmiita ottamaan sisÀÀn enemmÀn relevanttien alojen opiskelijoita. TÀmÀ kirjaus ei sitÀ vÀlttÀmÀttÀ toteuta.

5. ”Velvoitetaan korkeakoulut tarjoamaan mahdollisuus ympĂ€rivuotiseen opiskeluun.”

KesÀopiskelu on jo nyt sallittua kaikissa yliopistoissa. Yliopistoilla vain ei ole varaa palkata lisÀopettajia kesÀlomasijaisiksi ja opiskelijoilla ei ole varaa olla menemÀttÀ kesÀtöihin. Nytkin opintotukiuudistukset lÀhtevÀt siitÀ ajatuksesta, ettÀ tukea nostetaan vain yhdeksÀn kuukautta vuodessa ja loput kolme maksetaan palkkatöistÀ saatavilla tuloilla.

 

Jos hallitus tekisi nÀmÀ valmistelut avoimemmin ja niitÀ voisivat kommentoida eri alojen jÀrjestöt ja riippumattomat tutkijat, voisimme saada paremmin todellisuudessa toimivia ratkaisuja. Ne auttaisivat kestÀvyysvajeeseenkin.

 

Juha Isotalo

Asiantuntija, koulutuspolitiikka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *