Toinen päivä Tsinghuan delegaation kanssa

Toinen päivä Tsinghuan delegaation kanssa alkoi Otaniemen Radison SAS:lta kello 8.10, josta matkamme starttasi viikkomme ensimmäiseen yritysvierailuun. Tsinghualaiset olivat erittäin innoissaan ja valmiita aamuun, vaikka edellinen ilta olikin ollut pitkä ja täynnä uusia kokemuksia, ehkä hyvin nukuttu yö kertoi onnistuneesta ensi kosketuksesta suomalaiseen saunaan 🙂

Kuva1

Bussimme matkasi kohti Turenkia, missä sijaitsi UPM:n pääkaupunkiseutua lähimpänä oleva puunhakkuukohdettta. Matkan aikana saimme kuulla Aili Piiroselta UPM:n toiminnasta maailmalla, mutta erityisesti Kiinassa. UPM:n yksi suurimmista tehtaista sijaitsee Jiangsun provinssissa. Tehtaalle on tulossa piakkoin uusi tehdaskoneisto, jolla saadaan tuotettua jopa 360 000 tonnia erikoispapereita vuodessa. Reilun 1,5 tunnin matkan jälkeen saavuimme hakkuualueelle, missä saimme suojaksemme kypärät. Kypärät ja liivit herättivät kiinnostusta Tsinghuan opiskelijoissa, mutta enemmän innostusta herätti kun pääsimme taivaltamaan syvemmälle metsään.

Lyhyen kävelymatkan jälkeen saavuimme hakkukoneelle. Kyseisellä alueella oli vain yksi hakkuukone ja työntekijä. Saimme nähdä laitteen toiminnassa ja hämmästellä kuinka näppärästi puut kaatuivat ja oksat kuoriutuivat. Meille kerrottiin myös kuinka laite pystyy reaaliajassa arvioida puun laadun ja paksuuden ja tehdä sen perusteella arvioita mihin tarkoitukseen puu parhaiten soveltuisi. Puut merkataan värileimoin, jotta ne osataan käsitellä seuraavassa paikassa oikealla tavalla. Tsinghuan opiskelijat olivat erittäin innostuneita, kun pääsivät istumaan laitteen ohjissa. Tällöin turvallisuussyistä laite ei tietenkään ollut käynnissä.

kuva2

Hakkuualueelta suuntasimme UPM:n edustusmökille ja tämä olikin ensimmäisiä kesämökkejä, joita Tsinghuan opiskelijat pääsivät näkemään, jos Otaniemen Rantasaunaa ei lasketa. Mökki sijaitsi luonnonläheisellä alueella järven rannassa. Ennen ruokaa saimme myös mahdollisuuden poimia sieniä ja mustikoita läheisestä metsästä. Mustikat nautimme saman tein, mutta löydetyt kantarellit säilytimme vielä illan ruokaa varten. UPM tarjosi meille herkullisen lounaan. Tsinghualaiset pääsivät maistamaan siikaa, uusia perunoita ja kantarellikastiketta.

kuva4

UPM:n vieraanvaraisuudelta suuntasimme takaisin Helsinkiin, jossa menimme Kiinan suurlähetystöön tapaamaan suurlähettilästä. Täällä kuulimme Kiinan ja Suomen välisistä suhteista, jotka ovat olleet erinomaiset jo pitkään (vuodesta 1950 lähtien). Kävimme myös keskustelua siitä, mitä hyötyjä Kiinan ja Suomen suhteista on. Erityisesti toisten kulttuurista ja koulutuksesta oppiminen pysyi pinnalla keskustelussa. Lisäksi puhetta oli paljon Kiinan nopeasti kehittyvistä ja kasvavista markkinoista, jotka jo nyt tarjoavat suomalaisille yrityksille paljon mahdollisuuksia, mutta valitettavasti keskittyvät lähinnä suuryrityksiin. Kiinalla onkin paljon tarvetta myös suomalaiselle innovaatio-osaamiselle ja uusille pienille- ja keskisuurille yrityksille. Ehkäpä Slush China tarjoaa tähän uusia mahdollisuuksia lokakuussa. (Slush China järjestetään Pekingissä 13.10.2015)

kuva3

Päivän vierailuiden jälkeen meillä oli hetki aikaa kierrellä Helsingin nähtävyyksiä keskustassa. Näytimme heille mm. Finlandia-talon, temppeliaukionkirkon, eduskuntatalon, musiikkitalon, Kiasman ja Tuomiokirkon. Näistä ehdottomasti eniten kiinnostusta ja innostusta herätti Tuomiokirkko. Valitettavasti meillä ei ollut aikaa käydä tutustumassa nähtävyyksiin pintapuolista näkemistä tarkemmin, sillä illaksi oli vielä muita suunnitelmia. Olimme varanneet illaksi Sportstuganin, jossa nautimme illallisesta, saunasta ja kauniista säästä. Erityisesti luonto, järvi ja raikas ilma saivat Tsinghualaisten suut loksahtamaan auki. Vaikka suomalainen sauna tuntuikin osalle liian kuumalta, alkoi osa heistä jo vaatimaan myös kovempia löylyjä. Heidän ylioppilaskunnan puheenjohtajan Liu Changin kanssa otimmekin oikein kunnon suomalaiset löylyt. Kaikki Tsinghualaisista eivät osanneet uida, mutta sekään ei estänyt heitä piipahtamassa järvessä ja nauttimassa Suomen raikkaasta vedestä. Ilta olisi voinut jatkua vaikka kuinka pitkään. Menimme kuitenkin hyvissä ajoin nukkumaa, sillä seuraavana aamuna oli aikaisen herätyksen lisäksi myös matkamme ehkä tärkein tapaaminen Suomen presidentin kanssa.

kuva5

Kaiken kaikkiaan päivä oli erinomainen.  Vierailut herättivät paljon ajatuksia siitä, miten Suomessa kaikkien tulisi pohtia, miten voisimme hyödyntää paremmin kansainvälisiä suhteitamme ja erityisesti Kiinan suuria kasvupotentiaaleja. Lisäksi pystyimme tarjoamaan suuren määrän uusia jännittäviä kokemuksia vierailemme, joita he tuskin koskaan unohtavat.