Vuosi Aaltoa takana – kulttuurishokki alkaa laantua

Vuosi AYY:llÀ on mennyt reippaasti. Muutin Otaniemeen sekÀ töihin ettÀ asumaan viime kesÀkuussa suoraan JyvÀskylÀstÀ korkeakoulupoliittisen sihteerin hommista, sillÀ halusin vaihtaa maisemaa ja tutustua erilaiseen yliopistoon kuin oma opinahjoni. Ja onhan Aalto erilainen. Erityisesti teekkareiden ja taideteollisten alojen maailma on ollut monelta osaa yllÀtys. Myös Aalto-yliopiston kulttuuri on yllÀttÀnyt, vÀlillÀ positiivisesti ja vÀlillÀ aiheuttaen melkoista maailmantuskaa. Oli hauska lukea juuri ilmestynyttÀ Aallon auditointiraporttia, sillÀ vÀlillÀ ulkopuoliset nÀkevÀt paremmin miten paljon tÀmÀ yliopisto on tehnyt hyvin lyhyessÀ ajassa.

Alussa oli superleveÀ hymy.

Alussa oli superleveÀ hymy.

Vuoteen on mahtunut opiskelijoiden tukemista niin yksilö- kuin jÀrjestötasollakin, auditointi, koulutusleikkaukset, yt-neuvottelut, opiskelijoiden oikeuksien kirjoittamista, hallinnon opiskelijaedustajien valintaa ja koulutusta, lukukausimaksuja, Aallon uusi strategia, IT-kehitystÀ ja paljon, paljon kokouksia. Seuraavaa vuotta ajatellen haluaisinkin nyt avata ajatuksiani parista teemasta, joista tÀÀllÀ puhutaan paljon, mutta jotka vielÀ vaatinevat hieman lisÀkehittelyÀ.

Monitieteisyys
Uskon rehellisesti Aallon pyrkimykseen olla edellÀkÀvijÀ edustamiensa alojen monitieteisessÀ toiminnassa. Aallossa tapahtuu ihan todella jÀnnittÀviÀ ja kiinnostavia asioita, ja niitÀ tapahtuu varmasti jatkossa lisÀÀ. Ongelma ovat rajalliset resurssit ja ristiriitaiset toiveet. Aikooko Aalto toteuttaa monitieteisyyttÀ painottuen eri alojen osaajien yhteistyötÀ samojen ongelmien parissa? Vai tuleeko jatkossa enemmÀn erityisesti maisteriohjelmia, joissa sama henkilö opiskelee useamman alan sisÀltöjÀ? MikÀ on Aallon lopullinen suhde epÀtyypillisiin opiskelupolkuihin, eli siirtyykö Aalto vapaampaan sivuainekÀytÀntöön ja siirto-opiskeluun, vai luotetaanko maisterivaiheen suuntautumisvaiheen riittÀvyyteen? (Minulle oli tÀysi jÀrkytys, ettÀ tÀÀllÀ ei ole vapaata sivuaineoikeutta, edes kauppakorkean perusopintoihin, pidin sitÀ itsestÀÀn selvÀnÀ monialayliopistossa.) Eteneekö monitieteisyysajattelu myös Aallon ulkopuolisille aloille, nÀkyykö tÀÀllÀ maisteriohjelmissa ja erityisesti start upeissa jatkossa enemmÀn yhteiskuntatieteilijöitÀ tai lÀÀkislÀisiÀ?

Uskon, ettÀ monitieteisyys ja uudet kiinnostavasti suunnatut maisteriohjelmat voivat olla yksi ratkaisu teknillisten alojen hiipuvaan vetovoimaan. SisÀllöillÀ markkinoiminen voi vetÀÀ sisÀÀn hyviÀ opiskelijoita, joille ei olisi tullut mieleenkÀÀn teknilliselle alalle, mutta he voivat olla hyvinkin kiinnostuneita ihmisistÀ ja tietoverkoista, vanhenevan vÀestön asumisongelmista tai kehitysyhteistyöstÀ teknologian keinoin. Sitten pitÀÀ vielÀ ratkaista, ettÀ miten nuorena tehty valinta vÀltellÀ matematiikkaa saadaan korjattua myöhemmin.

Innovaatioretoriikka ei voinut vÀlttÀÀ.

Innovaatioretoriikka ei voinut vÀlttÀÀ.

Soveltava tutkimus ja yrittÀjyys
Niputan nÀmÀ samaan, sillÀ ne ovat kaksi Aallon vahvuutta, mutta vÀlillÀ opiskelijan kannalta hankalasti ristiriidassa.

Jos ihminen tempautuu mukaan kesken opintojen töihin tai yrittÀjÀksi, opintoaikaa ei voi laittaa paussille. Yliopisto haluaa yhtÀ aikaa kannustaa opiskelijoita etenemÀÀn tÀysipÀivÀisen opiskelijan tahtia, mutta luoda myös yrittÀjyyttÀ ja saada ihmiset töihin. Olen koko ajan vakuuttuneempi, ettÀ monille Aallon opiskelijoille sopisi paljon paremmin se, ettÀ vaikka opiskeluaika olisi edelleen sama viisi vuotta, sen voisi pistÀÀ paussille vÀlissÀ. TÀllÀ hetkellÀ ihmisen ei kuitenkaan kannata ottaa edes sitÀ riskiÀ, ettÀ jÀttÀytyisi kandin jÀlkeen pois, koska maisteriohjelmiin hakeminen ulkopuolelta tauon jÀlkeen on vakiintumatonta ja epÀvarmaa.
Myös tasapainon hakeminen vahvasti elinkeinoelÀmÀn kanssa tehtÀvÀn yhteistyön ja perustutkimuksen vÀlillÀ on hankala. Aallon menestyminen kansainvÀlisissÀ rankingeissÀ ei valitettavasti synny yhteistyöstÀ pk-yritysten kanssa, vaikka juuri Aallon alueellinen vaikutus (kun alueena on kÀytÀnnössÀ koko Suomi) on merkittÀvÀ. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mittaaminen on vaikeaa, enkÀ ole vakuuttunut voiko sitÀ toteuttaa heitetyillÀ ehdotuksilla syntyneiden yritysten tai niiden hallituksissa istuvien aaltolaisten mÀÀrÀstÀ. Jos ne valitaan indikaattoreiksi, Aallon pitÀisi rehellisesti luopua kovin kunniahimoisista tavoitteista opiskeluaikojen suhteen, sillÀ kumpaakin ei vaan voi saada yhtÀ aikaa. Opiskelijan elÀmÀ ei ole looginen, tiukkarajainen jatkumo, vaan liukuva asteikko.

YrittÀjyyteen liittyy myös yleisiÀ koulutuspoliittisia kysymyksiÀ. MitÀ osaa yrittÀjyydestÀ tulisi opettaa yliopistossa? Monet yrityksen pyörittÀmisen kÀytÀnnön asioista ovat oikeastaan ammattikoulutusta vaativia asioita, eivÀtkÀ akateemisia sisÀltöjÀ, mutta koulutusasteiden vÀlillÀ on Suomessa harmillisen vÀhÀn virallista liikettÀ ja yhteistyötÀ. MitÀ kaikkea voi hyvÀksilukea akateemiseen tutkintoon? Miten yrittÀjÀmÀistÀ asennetta opetetaan lÀpileikkaavasti opinnoissa ja mistÀ opettajille siihen valmiudet?

Yhdenmukaisuus vs. joustavuus vs. tasa-arvoisuus ja sÀÀnnöt
MyönnÀn olevani vÀlillÀ sietÀmÀttömÀn joustamattoman hallintohenkinen ihminen. En ehkÀ vuodessa ole vielÀ tÀysin sisÀistÀnyt ketterÀn kehityksen ja matriisiorganisaation autuutta, sillÀ vÀlillÀ kaipaisin kyllÀ lisÀÀ sÀÀntöjÀ. Auditointi teki tÀssÀ ehkÀ hyvÀÀ, sillÀ perusprosessit ovat nyt selkeÀsti esitetyt ja mielessÀ isolla mÀÀrÀllÀ ihmisiÀ. Puolustaudun kuitenkin sillÀ, ettÀ hyvÀllÀ hallinnolla ja perustavanlaatuisilla sÀÀnnöillÀ suojellaan aina kumpaakin osapuolta!

Opiskelijan oikeudet -koulutusmateriaalia levitetÀÀn syksyllÀ 2016.

Opiskelijan oikeudet -koulutusmateriaalia levitetÀÀn syksyllÀ 2016

EsimerkkinÀ mainittakoon vaikkapa se, ettÀ Aallossa ei ole yhtelÀistÀ sÀÀntöÀ tenttien uusimisista tai kurssitöiden palauttamisesta. Joku proffa antaa yrittÀÀ arvosanan korottamista, toinen ei. Joku jÀrjestÀÀ uusintatentin kaksi pÀivÀÀ tulosten tulon jÀlkeen, toinen vasta puolen vuoden pÀÀstÀ. (Kumpikaan ei ole kovin hyvÀ, tenttiin kertaaminen on haastavaa sekÀ liian lyhyellÀ ettÀ pitkÀllÀ aikavÀlillÀ.) Jos kurssityötÀ ei palauta ajoissa, seuraava suorituskerta voi olla vuoden pÀÀssÀ. Pahin pelkoni on, ettÀ nÀissÀ muodostuu pikku hiljaa kuusi toimintatapaa perustajakorkeakoulujen kolmen sijaan, eikÀ suinkaan eri oppiaineiden vÀlillÀ sukkuloivalle opiskelijalle lÀpinÀkyvÀÀ ja ennustettavaa systeemiÀ. Ja hei, miksi ihmeessÀ opetussuunnitelmat ovat vain vuodeksi ja opetusohjelmat julkaistaan vasta elokuussa! Ja miksi BIZ:n opiskelijoille on paljon paremmat urapalvelut kuin muille? NÀissÀ asioissa kaipaisin reipasta benchmarkkausta vanhempiin monialayliopistoihin. (VihjeenÀ vaikkapa Oulu, joka muokkasi sÀÀntöjÀÀn muiden toimenpiteiden kanssa, ja sai nostettua vuodessa 55 op tekevien mÀÀrÀÀ 400 opiskelijalla.)

Sivuhuomiona yksi moneen kertaan vuoden aikana noussut asia: OpinnÀytteet! Aallolla on vielÀ petrattavaa siinÀ, ettÀ jokainen gradua tai diplomityötÀ tekevÀ ymmÀrtÀÀ mikÀ on työn akateeminen tavoite ja eroaako se mahdollisen toimeksiantajan toiveista. En haluaisi pöydÀlleni enÀÀ yhtÀÀn keissiÀ, jossa ohjaajan, valvojan, työn tilaajan ja opinnÀytteen tekijÀn nÀkemykset työn tavoitteesta, ohjausprosessista ja arvosanasta ovat rajusti ristiriitaisia.

Onhan tÀmÀ ollut aika kivaa kuitenkin
Aalto on kyllĂ€ outo projekti. Otetaan Suomen vanhimpia ja arvostetuimpia koulutusinstituutioita, pistetÀÀn ne yhteen elinkeinoelĂ€mĂ€n rahoilla, kohdistetaan niihin kohtuuttomia toiveita ja vĂ€lillĂ€ aiheellistakin kritiikkiĂ€, ja kuudessa vuodessa saadaan nĂ€köjÀÀn aikaan yllĂ€ttĂ€vĂ€n hyvĂ€ ja pelottavankin kovalla tahdilla kehittyvĂ€ lopputulos. Olen tyytyvĂ€inen, ettĂ€ tulin AYY:lle töihin ja toivoisin, ettĂ€ tĂ€llaista vaihtuvuutta tapahtuisi yliopistojen vĂ€lillĂ€ enemmĂ€nkin suuntaan ja toiseen. SyksyllĂ€ nĂ€ette minua muuten vĂ€lillĂ€ harvemmin, sillĂ€ aion tutustua kolmanteen yliopistooni ja suorittaa korkeakouluhallinnon ja –johtamisen opintoja Tampereen avoimen yliopiston kautta. SitĂ€ ennen kuitenkin kaikille oikein rentouttavia kesĂ€pĂ€iviĂ€!

 

Susanna Koistinen

Koulutuspoliittinen asiantuntija, AYY

Uskottavaa edunvalvontaa, mutta melko huonoa poseeraamista.

Uskottavaa edunvalvontaa, mutta melko huonoa poseeraamista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *