#StudentsOfFinland: Viihdetoimittajasta elokuvatuotannon opiskelijaksi

ilonavehmasAloitin tÀnÀ syksynÀ elokuva- ja televisiotuottamisen opinnot Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Olen 29-vuotias, ja ennen tÀtÀ koulua olen ehtinyt suhata paikasta toiseen, uutta uraa etsien.

Minulla ei ollut lapsena haaveammattia. 12-vuotiaana pÀÀhÀni pÀlkÀhti, ettÀ toimittajan työ voisi yhdistÀÀ kaiken sen, mikÀ minua kiinnostaa. Työ on toisaalta yksin puurtamista, toisaalta saa tavata uusia ihmisiÀ. Toimittajana voi hyödyntÀÀ kielitaitoa, ja työ mahdollistaa johonkin erityisalaan keskittymisen. PÀÀtin ylÀasteen alussa, ettÀ ryhdyn viihdetoimittajaksi, sillÀ populaarikulttuuri kaikessa kirjossaan oli lÀhellÀ sydÀntÀni. Kunnianhimoisena keskitin katseeni viihdetoimittamisen ykkösaviisiin Seiskaan.

TET-viikot kahdeksannella ja yhdeksÀnnellÀ luokalla MTV:n uutisissa sekÀ Mix-nuortenlehdessÀ vahvistivat urasuunnitelmiani. Lukion jÀlkeen hain opiskelemaan Laajasalon kansanopiston tiedotusopin linjalle. Työharjoittelujaksoni Seiskassa poiki kesÀtyöpestin, joka venÀhti neljÀksi, mahtavaksi vuodeksi. Olen ollut kiitollinen siitÀ, ettÀ urani alkoi alan kenties kovimmasta mahdollisesta mankelista.

Muutaman Seiska-vuoden jÀlkeen havahduin siihen, ettÀ olen vÀhÀn pÀÀlle parikymppinen ja olen jo unelmieni työpaikassa. MitÀ seuraavaksi? Kuten mihin tahansa, myös unelmien työpaikkaan voi turtua. Jokainen hetki ei ollutkaan enÀÀ uuden oppimista, ja pÀivÀt alkoivat toistaa toisiaan. Oli aika etsiÀ jotakin uutta, mutta mikÀÀn työpaikka ei sillÀ hetkellÀ houkutellut. Olinhan ollut viihdetoimittamisen polttopisteessÀ.

Kaipasin myös taukoa Helsingin hulinasta, ja mieleeni muistui Oriveden kansanopisto, jonka ystÀvÀni oli kÀynyt muutama vuosi aiemmin. Minulla ei ollut aavistustakaan, mikÀ voisi olla urani seuraava kÀÀnne. Vain kirjoittaminen tuntui jÀrkevÀltÀ. LÀhdin vuodeksi opiskelemaan luovaa kirjoittamista ja sanataidetta Orivedelle.

Oriveden-vuoteni aikana sain ensimmÀisen kosketukseni taiteilijan työhön, ja opetuksen myötÀ herÀteltiin opiskelijoiden omaa taidekÀsitystÀ ja makua.

Oriveden jÀlkeen seikkailin kolmessa eri media-alan työpaikassa, ja alkuvuodesta 2012 aloin opiskella Metropolia-ammattikorkeakoulussa radio- ja televisiotyötÀ. Opetus painottui journalistiseen työhön, ja tajusin nopeasti, ettÀ sydÀmeni sykki fiktiolle. Kun Metropoliassa tuli mahdollisuus viettÀÀ vaihto-opiskeluvuosi, suunnistin Irlantiin opiskelemaan elokuvaa.

Dublinissa ajatus kirkastui: Jotkut todellakin tekevÀt elokuvia työkseen. NiitÀ elokuvia, jotka ovat minun arkipÀivÀÀni. NiitÀ, jotka ovat muuttaneet elÀmÀÀni. NiitÀ, joille olen nauraa hohottanut ja joille olen itkenyt henkeÀ haukkoen. Elokuvia ja tv-sarjoja, jotka ovat olleet muokkaamassa minusta tÀtÀ ihmistÀ.

Hain Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Elokuvataiteen laitokselle ensimmÀisen kerran kevÀÀllÀ 2015. Palo elokuvien tekoon oli suuri, ja mielessÀni oli vain hÀmÀrÀ ajatus siitÀ, ettÀ elokuvilla on ainakin ohjaaja. Tiesin myös, miten vaativat jo pelkÀt ennakkotehtÀvÀt ovat, joten kokeilumielessÀ pÀÀtin hakea ohjauksen linjalle. Paikka pÀÀsykokeisiin ei auennut, ja hyvÀ niin.

En lannistunut, vaan olin todistanut itselleni, ettÀ ennakkotehtÀvÀt oli mahdollista tehdÀ tÀyspÀivÀisen työn ohessa: Työskentelin samaan aikaan IltalehdessÀ viihdetoimittajana.

Haaveeni elokuva-alasta alkoivat muuttua realistisemmiksi. Kuuluisa “TAIK” siinsi edelleen silmissĂ€ni, ja uskoin vakaasti, ettĂ€ koulu olisi maineensa arvoinen ja voisin vihdoinkin joka ikinen pĂ€ivĂ€ pÀÀstĂ€ oppimaan uutta ja haastamaan itseĂ€ni.

Aloin toden teolla selvittÀÀ, mikÀ rooli elokuvien teossa voisi olla juuri minulle tarkoitettu. KÀsikirjoittajaksi minusta ei olisi, sen Oriveden opisto jo teki selvÀksi. Liikaa itsesensuuria taltutettavaksi ja liian vÀhÀn istumalihaksia.

Tuottaja. Se tyyppi, joka pyörittelee rahoja. MielessÀni olivat lÀhinnÀ Jerry Bruckheimer ja Markus Selin. Mutta mitÀ enemmÀn tuottamista mietin, sitÀ paremmin osasin kuvitella itseni siihen rooliin.

Muistin aiemmasta opinahjostani jonkun maininneen tuottajana itsekin työskentelevÀn Elina Saksalan kirjoittaman teoksen Tuottajan kÀsikirja. Ostin Saksalan kirjan, ja ahmin sen lÀhes yhdeltÀ istumalta. Kun painoin teoksen kannen kiinni tammikuussa 2016 Stockmannin kahvilassa, olin valaistunut.img_0379

Tuottajan työ sisÀlsi kaiken sen, mitÀ halusin työuraltani. Toimittajataustanikin olisi hyödyksi.

Olin New Yorkissa lomalla, kun ennakkotehtÀvÀt ilmestyivÀt nettiin maaliskuussa 2016. Pursuin iloa harlemilaisessa yksiössÀ: TehtÀvÀt ovat juuri sitÀ, mitÀ tahdoinkin! Suomeen palattuani puursin tehtÀvÀt kasaan. Ne paljastuivat ensivilkaisua hankalammiksi, ja kun olin luovuttamisen partaalla, ystÀvÀni piti minulle tunnin mittaisen puhuttelun. Kiitos siitÀ puhelusta, Laura.

KesÀkuun alussa yli viikon kestÀneen pÀÀsykoerupeaman pÀÀtteeksi sain kuulla, ettÀ olin yksi neljÀstÀ uudesta tuottajaopiskelijasta. Uutisen ymmÀrtÀminen vei viikkoja, ja yhÀ edelleen tuntuu uskomattomalta, ettÀ juuri minÀ saan olla tÀÀllÀ. ElÀmÀni palaset ovat loksahtaneet tÀydellisesti kohdalleen.

Mystinen, legendaarinen ja tarunhohtoinen “TAIK” on osoittautunut maineensa arvoiseksi. Saan viettÀÀ pĂ€ivĂ€ni ihmisten kanssa, jotka niin ikÀÀn rakastavat elokuvia. Toiset heistĂ€ istuvat vieressĂ€ni luokkahuoneessa, toiset heistĂ€ avaavat omaa ammattitaitoaan luokan edessĂ€.

Aalto-yliopisto tarjoaa minulle ensiluokkaisen pohjan, jolta voin ponnistaa kohti valtavia haasteita ja joka luo minulle jatkuvasti uusia kunnianhimon kohteita. Levoton sieluni saa vihdoinkin olla luvan kanssa rauhaton.

-Ilona

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *