AYY Branding 1.0

VarumÀrke? Vad Àr det? Sedan nÀr har vi haft ett varumÀrke? Har vi nÄgonsin haft ett?

AUS varumÀrkesarbetsgrupp söker svar och lösningar pÄ dessa och mÄnga andra frÄgor. Processen har fÄtt en rivstart och de följande skedena kan du följa i den hÀr bloggen som kommer att uppdateras regelbundet!

VÄrt första inlÀgg ger en inblick i nulÀget och vad som Àr pÄ gÄng inom projektet. Dessutom presenterar arbetsgruppens medlem Milla den del av ordförandeseminariet som handlar om varumÀrkesarbetet.

VarumÀrkesarbetet i korthet

AUS har inte tidigare gjort nĂ„got systematiskt varumĂ€rkesarbete. Varför nu? Är det inte lite ytligt?

Kort sagt: nej. LÄngt sagt pÄ marknadsföringsjargong: nej, eftersom varumÀrkesarbetet Àr en analytisk och strategisk process dÀr varumÀrkets kÀrnvÀrderingar identifieras i en stor mÀngd data. UtifrÄn dessa utformas en vision, identitet och strategi som utmynnar i konkreta verksamhetsmodeller. Till slut förankras varumÀrket i praktiken. Efter hela processen mÀts varumÀrkets relevans och genomslag och eventuella brister finslipas. I det hÀr skedet ska vi alltsÄ skapa oss en noggrann och objektiv uppfattning om AUS tillstÄnd.

LÄter det svÄrbegripligt? I praktiken handlar det om att varumÀrkesarbetet inte bara Àr en visuell och kommunikationsorienterad reform dÀr man funderar pÄ trevlig grafik, designar munkjackor och hittar pÄ fiffiga sloganer. Det Àr frÄga om en djupare helhet dÀr man analyserar hela AUS existens som en del av studentgemenskapen, samhÀllet och egentligen allt. Det hÀr omfattar boende, tjÀnster, organisation, verksamhet, visuell profil, identitet, kultur och kommunikation, men ocksÄ alla situationer dÀr AUS möter nÄgon aktör eller mÀnniska.

 

 

Hittills har vi kartlagt hur AUS ser ut med egna och externa ögon. Hittills har vi frÄgat föreningarna, de andra studentkÄrerna och AUS hedersrÄd. Under mars Àr mÄlet att samla in Ànnu fler svar frÄn olika hÄll för att fÄ en sÄ omfattande bild som möjligt av nulÀget och önskemÄlen.

– Noora

Föreningarna hördes pÄ ordförandeseminariet

Tisdagen den 14 mars ordnades det första ordförandeseminariet för Aaltos Àmnesföreningar, dÀr ordförandena frÄn mÄnga olika organisationer och föreningar samlades. Ett huvudtema var varumÀrkesarbetet, en presentation av arbetet och dess skeden. VarumÀrkesdelen inleddes av vÄr varumÀrkessamordnare Henrik LÀhdesniemi som presenterade vad varumÀrkesarbetet i praktiken gÄr ut pÄ och framför allt vad det inte Àr. Henriks beskrivning av processen kan lÀsas i senaste numret av Aino: https://ainolehti.fi/aino/markkinointi-kylteri-neuvoo-nain-luot-brandin/

Efter den officiella presentationen följde en workshop dÀr Àmnesföreningarnas ordförande fick diskutera varumÀrket under ledning av en styrelsemedlem eller en medlem i varumÀrkesarbetsgruppen. Eftersom varumÀrkesarbetet ska engagera sÄ brett som möjligt, sÀrskilt AUS interna intressentgrupper, skickades ett frÄgebatteri om varumÀrkesarbetet som presenterats för AUS styrelse före seminariet till alla representanter för klubbarna. Alla frÄgor var inte sÄ enkla. En del krÀvde djup eftertanke till exempel om AUS varumÀrke för tillfÀllet.

SÄdana frÄgor fick ordförandena diskutera med sina styrelser pÄ förhand. Diskussionen pÄ seminariet utgick frÄn de svar som styrelserna gett, och ordförandena berÀttade om sina föreningars synpunkter pÄ varumÀrket i nulÀget samt mÄlbilden.

 

SjÀlv ledde jag workshoppen för fyra Àmnesföreningsordförande. Diskussionen handlade sÀrskilt om vilket AUS varumÀrke Àr nu, och om det överhuvudtaget existerar. Dessutom diskuterades i vilken mÄn AUS borde vara knuten till Aaltos varumÀrke. I mÄnga frÄgor var ordförandena eniga, men en del saker vÀckte hÄrd diskussion.

Efter den timslÄnga diskussionen var intrycket att det finns ett genuint behov av varumÀrkesarbetet och att det finns mycket att göra. Det var ocksÄ fantastiskt att se hur aktivt föreningarna redan behandlat frÄgan. De flesta hade hunnit gÄ igenom frÄgorna med sina styrelser, vilket tyder pÄ att det pÄgÄende varumÀrkesarbetet upplevs som viktigt!

– Milla

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *