AUS Branding 2.0

VarumĂ€rkesarbetet fortsĂ€tter! Intervjumaterialet Ă€r insamlat och resultaten analyserade, och snart Ă€r ocksĂ„ strategidokumentet i mĂ„l. Beredningen börjar vara genomförd och under sommaren vĂ€ntar planeringen av de visuella och kommunikationsorienterade förnyelserna – alltsĂ„ den del som syns.

 

AYY Branding x Futurice x Aalto Marketing Society present: Crash Course to Branding

Ett av vÄrens bÀsta arbetsskeden var det öppna evenemanget Crash Course to Branding. Totalt 30 studerande bÄde frÄn Aalto och andra högskolor som var intresserade av branding och AUS varumÀrkesprojekt deltog. Evenemanget ordnades tillsammans med Futurice och Aalto Marketing Society i Futurices fina utrymmen.

 

 

Först introducerade experterna pÄ Futurice publiken till brandingens hemligheter för att alla skulle förstÄ vad det egentligen handlar om. Utöver grundlÀggande fakta gick talarna igenom lyckade varumÀrkesprojekt med hjÀlp av olika case, till exempel fjolÄrets omtalade tvÄveckors stambyte. Om du Àr intresserad av grunderna kan du lÀsa vÄrt föregÄende inlÀgg: /blogi/2017/03/23/ayy-branding-1-0/

Ett annat case presenterades av Aalto Marketing Societys ordförande Henrik LÀhdesniemi som berÀttade om branding av sammanslutningar genom AMS varumÀrkesreformprojekt. Aalto Marketing Society Àr en Àmnesförening inom marknadsföring grundad 1999 vid handelshögskolan och genomgick en grundlÀggande omgörning 2016. AMS bytte namn, arbetssÀtt och visuell profil och dÀrigenom hela sitt varumÀrke. LÀhdesniemi gav rÄd om vad föreningar och sammanslutningar ska beakta och bereda sig pÄ i en varumÀrkesförnyelse. Du kan lÀsa mer om Aalto Marketing Society och dess nya varumÀrke pÄ webbplatsen www.aaltomarketing.fi

 

 

Dagens avslutades med sjÀlva AUS projekt. Som verktyg anvÀndes Futurices metod Brand Vision Sprint. Deltagarna delades in i mindre grupper som funderade pÄ hur man kan skapa en gemensam Aalto-identitet som samtidigt ocksÄ respekterar de identiteter som existerar inom den. Resultatet blev sex synvinklar och producerades med hjÀlp av mallarna Vision Sprint Canvas som svar pÄ uppgiften. Om din egen förenings varumÀrke behöver piffas upp Àr Canvasmallarna fritt tillgÀngliga pÄ Futurices webbplats http://futurice.com/blog/how-to-do-brand-design-the-lean-way ochhttps://www.leanservicecreation.com/

 

Vad nu?

VarumĂ€rkesprojektet fortsĂ€tter med nĂ„gra besök hos intressentgrupper – vi kommer till exempel att Ă„ka till S:t Michel! Dessutom framskrider behandlingen av varumĂ€rkesstrategin i delegationen och pĂ„ sommaren har vi förhoppningsvis en fĂ€rdig undertecknad strategi. UtifrĂ„n den kan varumĂ€rkesarbetsgruppen utforma en verksamhetsplan som styr de olika skedena i det praktiska genomförandet. Sommaren betyder alltsĂ„ att det praktiska arbetet börjar med att bygga en stadig grund för AUS varumĂ€rke, som vi vid behov kan forma under Ă„rens lopp och vars framgĂ„ng vi kan mĂ€ta med tydliga kriterier.

 

– Noora

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *